RTOS og sikkerhet:

Godt grep om programvaredefinerte kjøretøy

Green Hills Software inngår partnerskap med flere halvlederselskaper – fokus på sanntidssystemer og sikre soner.

Publisert

Green Hills har gjennom flere år hatt et tett samarbeid med NXP rundt bilrelaterte produkter, og lanserte da også rett før Embedded World en ny omfattende, produksjonsfokusert SDV- (programvaredefinert kjøretøy) løsning for NXPs åpne S32 CoreRide-plattform.

Denne ble lansert som industriens første reelle SDV-løsning, med forhåndsintegrewrte hypervisors, sanntids operativsystemer og avanserte utviklingsverktøy, rettet mot de komplekse utfordringene knyttet til maskinvare- og programvareintegrasjon.

Omtrent samtidig kom en lansering der Infineon og Green Hills presenterte en integrert plattform for sanntidsapplikasjoner for programvaredefinerte kjøretøy. Denne plattformen kombinerer den sikkerhetssertifiserte sanntidsoperativsystemet (RTOS) µ-velOSity fra Green Hills med Infineons nye generasjon med sikkerhetskontrollere, Aurix TC4x.

Infineon er en av Green Hills’ samarbeidspartnere på halvledersiden, med sin nye generasjon med sikkerhetskontrollere, Aurix TC4x.

– Infineon er kjent for sine mange sanntidsprodukter, og her har vi fokusert på denne TriCore-baserte produktfamilien, som egner seg godt til kunstig intelligens og signalprosessering, sier senior forretningsutvikler i Green Hills, Nikola Velinov til Elektronikk. – Nå har vi bygget bruksklare løsninger over hele TriCore-familien, med programvare, og kan vise frem både utviklingsverktøy og demonstrasjoner av sanntidsapplikasjoner og hvordan man kan akselerere systemdesign, fremholder han.

Hovedfokuset for disse produktene er naturlig nok bilindustrien, inkludert batteristyringssystemer og radar, men også andre anvendelser som er oppgavekritiske, funksjonskritiske og tidskritiske. – Vi ser mange teknologier og idéer har beveget seg fra romfarts- og luftfartsdomenet og til andre markeder, kommenterer markedsdirektør Chris Smith i Green Hills.

En tredje nyhet å merke seg er et samarbeid med STMicroelectronics om en konfigurerbar kommunikasjonsplattform for sonekontroll i programvaredefinerte biler. Løsningen skal ifølge Velinov gjøre det mulig å migrere data mellom ulike kjerner og prosessorer på en trygg måte. – Med denne løsningen blir det også enklere å kombinere systemer av store prosessorer og små mikrokontrollere. Og ikke minst, en slik løsning blir nå lettere å ta i bruk, uten at kunden trenger gå dypt inn i mikrokontrollerverdenen, understreker han.

Denne løsningen består av Green Hills’ µ-velOSity sanntids operativsystem (RTOS), STs Stellar Integration MCU plattform, og Porsche-selskapet Cetitecs avanserte nettverksstakker, gateways og rutingsrammeverk. Basert på denne plattformen tilbyr Cetitec en demonstrator som består av Cetitec Gateway og Cetitec Distributed Communications Framework (CDCF). Disse kommunikasjonsløsningene bygger bro mellom bilspesifikke protokoller som CAN, LIN, Ethernet og en tjenesteorientert programvarearkitektur, der Ethernet ofte brukes som nettverksteknologi for kjøretøy.

Powered by Labrador CMS