Posisjonering:

Tar stadig større del av robotklippermarkedet

u-blox har sikret seg betydelige prosjektkontrakter innen markedet for robotklippere, med sin nøyaktige posisjoneringsteknologi.

Publisert

Sveitsiske u-blox har spesialisert seg på posisjonerings- og trådløs kommunikasjonsteknologi og -tjenester. Nå melder de om en rekke betydelige prosjekttildelinger i robotgressklippersektoren (RLM), og samarbeider dermed med flertallet av produsentene i denne kategorien.

Disse prosjektene er ikke bare milepæler for selskapet, men forventes å generere oppover 100 millioner USD i forventet inntekt over tid, fra og med 2024.

Markedet for robotgressklippere opplever betydelig vekst. I følge en ABI-rapport (2023) vil robotgressklippermarkedet være på 2,6 millioner enheter i 2024 og anslås å vokse med ca. 18,5 % de neste årene.

Tradisjonelle robotgressklippere, som vanligvis er avhengige av nedgravde grenseledninger for å definere klippeområdet, kan være arbeidskrevende å installere og vedlikeholde ettersom de er mer utsatt for skade. Klippere med basissensorer navigerer ofte i tilfeldige mønstre med rudimentær unngåelse av hindringer, noe som fører til ineffektiv dekning. Ineffektiviteten i navigasjonen betyr at de bruker mer tid og strøm, noe som øker driftskostnadene.

Fremskrittene innen GNSS-teknologi, spesielt utviklingen av sanntids kinematisk (RTK) GNSS-systemer som er i stand til å levere nøyaktighet på centimeternivå, har gjort det mulig å forbedre ytelsen til RLMer betydelig på en bærekraftig måte, ifølge selskapet.

Abonnere på Elektronikk? Meld deg på her!

Få gratis nyhetsbrev to ganger i uken, og/eller velg å få bladet i postkassen hver måned!
Klikk her for registrering.

 

 

 

Powered by Labrador CMS