Nytt satellitteventyr til sjøs

Teknologibedriften Jotron SatCom vil skape et nytt norsk satellitteventyr til sjøs.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Ny teknologi og gammel kunnskap skal bidra til å ta et stort jafs av markedet for bredbånd på sjøen, håper Jotron Satcom.

Mange mener at fremtidens kommunikasjon på skip er over bredbånd. Utfordringen er å få stabile dataoverføringer i krevende værforhold til forutsigbare kostnader. I tillegg bør dekningen være global.
Teknologi basert på en stabilisert Ku-bånd-antenne vil være Jotron SatComs våpen i dette markedet. Fra lokalene på Tranby utenfor Oslo, skal det bygges opp en ny Satkom-virksomhet i Norge.

- Målet er å ta 25 prosent av det globale markedet innen 2012, sier administrerende direktør Ottar Bjåstad ubeskjedent.

Adm. dir. Ottar Bjåstad i 
Jotron SatCom.
(Foto: Norsk Romsenter).

 

- De som er på en båt er like avhengige av stabilt bredbånd som alle andre. Stabilitet er nøkkelen og utfordringen her. Både med tanke på sensorer, mekanikk og styringssystem, sier han.

Norske Nera Satcom var klodens største leverandør av satellitterminaler til sjøs, men et og et halvt år etter at danske Thrane & Thrane kjøpte opp selskapet i 2006, ble det brutalt lagt ned.
Det norske kompetansemiljøet ble spredt for alle vinder, men dukket opp igjen som knopper i mindre teknologihager. To av de tyngste innen faget, Ottar Bjåstad og Kjell Nohr opprettet selskapet NeraSat, men hva de holdt på med der, ble holdt strengt hemmelig.

- Vi lette lenge etter partnere og hadde kontakt med flere. Vi fikk etter hvert kontakt med Jotron-gruppen som har et globalt maritimt distribusjonsnett, og Jotron SatCom ble etablert i juni 2008, forteller Bjåstad.
Med midler fra Norsk Romsenter begynte produktutviklingen for alvor, og i mars 2009 fikk selskapet en utviklingskontrakt med den europeiske romorganisasjonen ESA på 40 millioner kroner.

- Hjelpen fra Norsk Romsenter var helt avgjørende for få å satt i gang og for å få definert produktet, sier Bjåstad.

Jotron SatCom har alliert seg med flere norske selskaper for å få utviklet og produsert den høyteknologiske satellittplattformen. Mekanikken produseres av Tronrud Engineering i Hønefoss som også er medeier i selskapet. Arta i Bergen lager parabolen og SelcoTek i Drammen lager radomen (beskyttelsesdekselet). Elektronikken produseres av Jotron-gruppens avdeling i Litauen.

Utstyret testes i dag ut på fergen Color Viking som går mellom Sandefjord og Strømstad. Snart vil en installasjon prøves ut om bord i et supplyskip i Nordsjøen og i langt tøffere værforhold.

Jotron SatCom samarbeider med den hurtig voksende systemintegratoren Ship Equip i Ålesund. Jotron vil ikke selge installasjonene sine direkte til sluttbruker, men benytter systemintegratorer som Ship Equip for å nå ut til sluttkundene. Det er i samarbeid med Ship Equip at installasjonene nå testes ut på sjøen.

Det finnes en håndfull konkurrenter som Jotron SatCom nå må kjempe mot på det globale markedet. Den største av dem er amerikanske SeaTel som har rundt 70 prosent av markedet.

- Og hvorfor skal vi lykkes? spør Bjåstad selv. Det er et spørsmål han har fått mange ganger. - Vi har stort fokus på driftssikkerhet. Antennen har en enkel design som det er lett å gjøre service på. Programvareoppdateringer gjøres fra kontoret vårt – ingen trenger å dra ut på båten for å gjøre det. Tyngdepunktet i antennen er lavt, noe som gjør den mer stabil og den har en integrert sender og mottaker, noe som gir mindre signaltap. Vi mener også at vi har en renere og mer kompakt konstruksjon enn konkurrentene, sier Bjåstad.

Likevel, mange har prøvd seg uten å få det til, men Bjåstad er sikker på at kunnskapen de har om kundenes behov, vil gjøre at de vinner frem.
- Kjell Nohr og jeg har holdt på med dette siden 1975. Vi kjenner kravene fra miljøet. Våre ansatte har kompetanse fra et vidt spekter av teknologi. En rett kobling av disse kompetanseområdene er en forutsetning for å lykkes, og den koblingen har vi, avslutter han.
 
 
(Kilde/fotos: Christer Aasen, Norsk Romsenter)

Powered by Labrador CMS