Instrumentering:
Skal sikre pålitelig talekommunikasjon i nødsituasjoner
En avansert akustisk evalueringsløsning for neste generasjons nødanropssystemer for biler («NG eCall»), er utviklet i et samarbeid mellom Anritsu og HEAD acoustics.
Den nye løsningen, som er i samsvar med ITU-T-anbefaling P.1140, skal gjøre det mulig å oppnå presis vurdering av talekommunikasjonskvaliteten mellom kjøretøypassasjerer og nødsentraler (PSAP-er), som igjen vil gi raskere og mer effektiv nødrespons.
NG eCall over 4G (LTE) og 5G (NR) blir obligatorisk i Europa fra 1. januar 2026. Derfor har det blitt viktig å sikre talekommunikasjon av høy kvalitet med lav latens under nødsituasjoner i kjøretøy. Etter en kollisjon gjennomføres samtaler håndfritt inne i kupeen, hvor høye støynivåer, ekko og andre akustiske utfordringer kan påvirke klar tale betydelig. Pålitelig taleytelse er derfor avgjørende for å formidle situasjonen nøyaktig og sørge for raske redningsaksjoner.
Løsningen integrerer Anritsus MD8475B (for 4G LTE-basestasjonsimulering) eller MT8000A (for både 4G LTE- og 5G NR-simulering) med HEAD acoustics’ ACQUA-plattform for talekvalitetsanalyse. Denne kombinasjonen muliggjør omfattende evaluering av overført (mikrofon) og mottatt (høyttaler) lyd under et bredt spekter av realistiske driftsforhold, heter det i en melding fra Anritsu.
Eksempler på evalueringsscenarier:
- Ekko- og dobbelttalesituasjoner der høyttalerutgang går inn i mikrofonen igjen, eller samtidig tale kan påvirke forståeligheten
- Simuleringer av kupéstøy som representerer reelle kjøremiljøer, inkludert vei-, vind- og motorstøy
Mer om Anritsus eCall/NG eCall-initiativer.