Instrumentering:

Skal sikre pålitelig talekommunikasjon i nødsituasjoner

En avansert akustisk evalueringsløsning for neste generasjons nødanropssystemer for biler («NG eCall»), er utviklet i et samarbeid mellom Anritsu og HEAD acoustics.

Den nye løsningen, som er i samsvar med ITU-T-anbefaling P.1140, skal gjøre det mulig å oppnå presis vurdering av talekommunikasjonskvaliteten mellom kjøretøypassasjerer og nødsentraler (PSAP-er), som igjen vil gi raskere og mer effektiv nødrespons.

NG eCall over 4G (LTE) og 5G (NR) blir obligatorisk i Europa fra 1. januar 2026. Derfor har det blitt viktig å sikre talekommunikasjon av høy kvalitet med lav latens under nødsituasjoner i kjøretøy. Etter en kollisjon gjennomføres samtaler håndfritt inne i kupeen, hvor høye støynivåer, ekko og andre akustiske utfordringer kan påvirke klar tale betydelig. Pålitelig taleytelse er derfor avgjørende for å formidle situasjonen nøyaktig og sørge for raske redningsaksjoner.

Løsningen integrerer Anritsus MD8475B (for 4G LTE-basestasjonsimulering) eller MT8000A (for både 4G LTE- og 5G NR-simulering) med HEAD acoustics’ ACQUA-plattform for talekvalitetsanalyse. Denne kombinasjonen muliggjør omfattende evaluering av overført (mikrofon) og mottatt (høyttaler) lyd under et bredt spekter av realistiske driftsforhold, heter det i en melding fra Anritsu.

Eksempler på evalueringsscenarier:

  • Ekko- og dobbelttalesituasjoner der høyttalerutgang går inn i mikrofonen igjen, eller samtidig tale kan påvirke forståeligheten
  • Simuleringer av kupéstøy som representerer reelle kjøremiljøer, inkludert vei-, vind- og motorstøy

Mer om Anritsus eCall/NG eCall-initiativer.

Powered by Labrador CMS