
Norge er ledende på patentsøknader
Unge nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder å søke patenter på sine ideer. Under fem år gamle bedrifter har forstått hvor viktig det er sikre egen innovasjon. Det viser en rapport fra OECD.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
The Economist refererte nylig til Norge som et land som er «gode på kommersialisering av nye idéer.» Bakgrunnen er statistikk fra OECD som viser at unge norske bedrifter (yngre enn fem år) i perioden 2005-2007 sto for 21 prosent av patentsøknader inngitt av norske selskap til European Patent Office (EPO). I samme periode sto unge danske firma for 16 prosent av den danske totalen, heter det i en melding fra Nærings- og handelsdepartementet.
I OECD-rapporten tallene er hentet fra, fremhever OECD at «In countries that are good at commercialising new ideas, such as America and Norway, even newly founded firms coin valuable intellectual property .»
Norske bedrifter har tidligere pleid å inngi færre patentsøknader enn de fra andre nordiske land. Det er derfor positivt at gruppen unge foretak nå står for en relativt høy andel av de internasjonale patentsøknadene fra norske søkere. OECD har nylig fremhevet at patenter er særlig viktig nettopp for små bedrifter. Både for at bedriftene skal tiltrekke seg investorer og samarbeidspartnere, og for at de skal kunne sikre seg etablering og posisjonering i markedet.
Patent alene er ikke ensbetydende med innovasjon. Et patent er et verktøy for på best mulig måte å utnytte egen innovasjon kommersielt. Patenter gjør det mulig å sikre, dokumentere, omsette, lisensiere og pantsette tekniske nyvinninger. Patenter gjør også at man har noe håndfast å vise mulige investorer – kort sagt: Patenter hjelper med å gjøre innovasjoner lønnsomme. OECD ser også en klar korrelasjon mellom antall søkte patenter og faktisk innovasjon i en bedrift.