EU-prosjektet E3Car skal forske på bedre batteriutnyttelse. (foto: freeimages.co.uk)

Nanoelektronikk i fremtidens biler

Fremtidens biler skal ha nanoelektronikk. Et EU-støttet prosjekt forsker på nanoteknologi og hvordan man skal utnytte batterier i elektriske biler best mulig. Sintef er deltaker i prosjektet.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Prosjektet E3Car ser på mikroprosessorer, logiske kretser og sensorer som kontinuerlig skal overvåke spenning, strøm og temperatur i en batteripakkke. Denne typen måling vil tillate at visse operasjoner kan kuttes ut slik at kraften kan brukes andre steder. Et eksempel er at dersom en sensor går over tillatt verdi, kan batteripakken koples fra i et millisekund.

E3Car-prosjektet består av europeiske forskningssentra, bilprodusenter og underleverandører til bilindustrien. Prosjektet er lansert for å ta for seg batterieffektivitet, høyere energitetthet og energikontroll. Men de skal også se på overvåking med smarte, dynamiske sensorer der nanoelektronikk kan bidra med sanntidsstyring.

Sintef, en av 33 deltakere, skal bruke sin ekspertise på energikonvertering og spenningsomformere. Prosjektleder Ovidiu Vermesan, Sintef, sier til New Electronics, at denne forskningen vil ta for seg energi og energikontroll i fremtidens biler.

– Batterispenningen må ligge rundt 200-400V i dagens motorer. Men vi kan konvertere motorer til å kjøre ved en lavere spenning (100V), noe som betyr mindre brannfare eller trafikkulykker. Vi ser for oss enorme markeds- og miljømessige muligheter, sier Vermesan.

E3Car er europas største forskningsprosjekt for utvikling av nanoelektronikk for elektriske biler. Prosjektet, som er i sin første fase, skal løpe til 2012 og har et samlet budsjett på 44 millioner euro.

Powered by Labrador CMS