Millioner ligger urørt
Bedrifters tilfeldige håndtering av varemerker, design, oppfinnelser og programvare fører til at verdier for millioner av kroner ikke blir høstet.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Få bedrifter jobber offensivt med verdifulle rettigheter på styrenivå. Dette viser en ny undersøkelse fra rådgivningsselskapet KPMG og analysebyrået Taylor Nelson Sofres, utført blant Europas 300 største selskaper våren 2002.
Av alle virksomhetene i undersøkelsen svarer hele 60 prosent at de ikke arbeider aktivt med å utnytte potensialet som ligger i de såkalte immaterielle rettighetene og verdiene i virksomheten. Årlig taper europeiske bedrifter rundt 3,5 milliarder kroner på dette, ifølge anslag fra KPMG.
De virksomhetene som turte å tallfeste sine tap estimerte dem til omtrent 50 millioner norske kroner.
Det finnes ingen tilsvarende verdier i virksomheter som blir ansett som så verdifulle som immaterielle rettigheter, og som likevel blir så tilfeldig behandlet. I beste fall er virksomhetene opptatt av å beskytte sine rettigheter og verdier juridisk eller mot konkurranse, men ofte glipper det også der. Bare et fåtall virksomheter klarer å utnytte mulighetene i sine immaterielle rettigheter og intellektuelle produkter, sier advokat Lars Borchgrevink Grindal i KPMG.
Best i klassen
Undersøkelsen fra KPMG viser at bare en fjerdedel av selskapene anser rettigheter og verdier som så viktige at ansvaret ligger på styrenivå. Men her er forskjellene store. I Skandinavia er ansvaret for immaterielle verdier forankret i styret i 65 prosent av virksomhetene, mens dette bare er tilfelle i 10 prosent av de franske selskapene. Totalt rapporteres det bare til styret i 50 prosent av virksomhetene.
Det er positivt at Skandinavia skårer så høyt, men tallene sier ingenting om tilstandene i Norge. Det er sannsynlig at det er de store suksessbedriftene i Danmark, Sverige og Finland som drar opp snittet i klassen, sier Grindal.
Elendig i England
Mens Tyskland er på topp når det gjelder å høste inntekter fra intellektuelle produkter og belønne medarbeidere for nye ideer og innovasjon, ligger England på bunn. Bare 26 prosent av de engelske virksomhetene har satt innovasjon av intellektuelle produkter i system. I Tyskland er tallene nesten 90 prosent. Engelske virksomheter taper på andre viktige områder også. Verst er de når det gjelder å utnytte inntektsmuligheter av sine immaterielle rettigheter.
Vansker med varemerker
Seks av ti virksomheter i undersøkelsen har ikke en dokumentert strategi for immaterielle rettigheter og verdier. Dette til tross for at nesten 70 prosent av alle virksomhetene har måttet gå til juridiske skritt for å forsvare sine rettigheter de siste tre år.
I beste fall har bedriftene en juridisk avdeling som trår til når det går galt. Brudd på rettigheter til varemerker er nok den hyppigste grunnen til at virksomheter må iverksette juridiske tiltak, sier Grindal.
Bare 25 prosent av virksomhetene i undersøkelsen rapporterte at de ikke hadde hatt problemer med misbruk av varemerker de siste tre år.
Utnyttelse av immaterielle verdier krever innsikt i marked, teknikk, juss og økonomi. Virksomhetene må jobbe tverrfaglig og forankre eierskapet til rettighetene og verdiene på alle nivåer. Uten toppledelsens engasjement og medarbeidernes ideer vil muligheter for millioner bokstavelig talt gå tapt, sier Grindal.