Autonome systemer:

Hans-Erik Sand og Mats Jørgen Øyan ved Paxter-kjøretøyene som stadig får montert inn ny elektronikk og sensorer for å kunne teste målfunksjoner.

Autonomi i stor skala

EU-prosjektet AI4CSM ble nylig avsluttet og NxTech, Paxter og SINTEF har deltatt sammen i autonomi-prosjekter for andre gang. Et tredje starter nå for NxTech.

NcTech, sammen med Paxster og SINTEF, har vært sentrale partnere i det store europeiske EU-prosjektet AI4CSM (Automotive Intelligence for Connected Shared Mobility). Prosjektet, som er finansiert gjennom Horizon 2020-programmet, samler 41 partnere fra 10 land for å utvikle avanserte elektroniske komponenter og systemer (ECS) og arkitekturer for fremtidens masseproduserte elektriske, tilkoblede, autonome og delte kjøretøy (ECAS-kjøretøy).

Tredje EU-prosjekt

– Vi har jobbet med dette prosjektet i tre og et halvt år nå, og programmet ble offisielt avsluttet i februar i år, sier Hans-Erik Sand, leverandør- og produksjonsansvarlig hos NxTech. Sammen med de samme partnerne er de nå godkjent og i gang med et tredje EU-prosjekt, MOSAIC (se egen sak her forfattet av Ovidiu Vermesan, SINTEF). Det første prosjektet, AutoDrive, ble omtalt i Elektronikk nr 12, 2020. Da var de offisielle norske samarbeidspartnerne Nxtech, Comlight, Værste og SINTEF. Mens plattformen var den gang som nå, Paxster.

Her et utvalg mennesker som har vært med på utvikling av kjøretøyene til Paxster – og EU-prosjektet AI4CSM. F.v.: Helge Brudeli, Paxster AS; Hans-Erik Sand, NxTech AS; Arild Brudeli, Paxster AS; Ovidiu Vermesan, SINTEF Digital; Roy Bahr, SINTEF Digital; Petter Emanuelsson, Paxster AS; Simen Saxegaard, NxTech AS og Martin Førrisdahl, Paxster AS. Bildet ble tatt under åpningen av Paxsters nye fabrikk.

Egentlig forskning

– Dette er egentlig forskning, dermed noe vi ikke tjener så mye på. Men det gir oss veldig god erfaring og bidrar til kompetanseheving. Dessuten passer det med kulturen i selskapet. Derfor gir det mye å være med på sånne prosjekter, understreker Sand.

Deloppgaven

Partnernes oppdrag var å bygge et kostnadseffektig persepsjonssystem basert på kunstig intelligens, der sensorfusjon er en viktig del av dette. I beskrivelsen står det blant annet:

En KI-basert plattform for oppfattelse og sammenslåing av sensordata skal integreres i en lokal demonstrator for bruk i såkalt «platooning» – altså flere kjøretøy (3-4 PAXSTER-kjøretøy) som kjører sammen for å levere varer i et kontrollert by- eller forstadsområde.

Systemet bruker flere typer sensorer (for eksempel kamera, LiDAR, radar) kombinert med KI-baserte behandlingsmetoder. Målet er å lage et kostnadseffektivt system som samtidig forbedrer flere designfaktorer som skalerbarhet, ytelse, energibruk, sikkerhet, gjenbruk og moduloppbygging.

Plattformen må også kunne kobles til ulike grensesnitt som Ethernet (100M/1G/10Gbps), SFP+, 8 x 100BASE-T1, CAN-FD, kameraer, beregningsenheter med ASIL-B-sertifisering, samt bilgrensesnitt med støtte for bildebehandling og ASIL-D-systemer.

Gode på kamera

– Prosjektet har gjort oss gode på kamerasystemer, og vi har bygget opp mye kompetanse både for maskin- og programvare, sier Sand, og støttes av ledende programvareutvikler Mats Jørgen Øyan.

Støtte

Prosjektene ble støttet av både EU-kommisjonen (EC) og Norges forskningsråd (NFR). I tillegg bemerkes at de tekniske aktivitetene vil fortsette å fokusere på å utvikle nye autonome kjøretøyarkitekturer, som integrerer teknologier som adresserer programvaredefinerte kjøretøy SDV-konseptet (Software-Defined Vehicle).

Seks brukstilfeller

Prosjektet har hatt spesifikke oppgaver som skulle løses, delt opp i seks brukstilfeller (Use Case – UC).

UC1: Statisk hindring I kjøretøyets bane

UC2: Mobil hindring som står stille i kjøretøyets bane

UC3: Følge etter et «Moderkjøretøy» under optimale forhold (ingen statiske eller mobile hindringer).

UC4: Kjøretøy som følger et «Moderkjøretøy» der mobil hindring har kryssende bane mellom kjøretøy og bud (leder).

UC5: Kjøretøy i et «tog» som forlater troppen.

UC6: Siste kjøretøy i en tropp som slutter seg til «toget».

Komponenter som er brukt:

  • Lidar
  • 3D kamera
  • Ultralyd sensorer
  • GPS
  • V2X
  • NVIDIA Jetson AGX Orin for AI application
  • Paxster vehicle base with Powersteering
  • CAN for internal communication
Powered by Labrador CMS