Autonome systemer:

Autonomi i stor skala
EU-prosjektet AI4CSM ble nylig avsluttet og NxTech, Paxter og SINTEF har deltatt sammen i autonomi-prosjekter for andre gang. Et tredje starter nå for NxTech.
NcTech, sammen med Paxster og SINTEF, har vært sentrale partnere i det store europeiske EU-prosjektet AI4CSM (Automotive Intelligence for Connected Shared Mobility). Prosjektet, som er finansiert gjennom Horizon 2020-programmet, samler 41 partnere fra 10 land for å utvikle avanserte elektroniske komponenter og systemer (ECS) og arkitekturer for fremtidens masseproduserte elektriske, tilkoblede, autonome og delte kjøretøy (ECAS-kjøretøy).
Tredje EU-prosjekt
– Vi har jobbet med dette prosjektet i tre og et halvt år nå, og programmet ble offisielt avsluttet i februar i år, sier Hans-Erik Sand, leverandør- og produksjonsansvarlig hos NxTech. Sammen med de samme partnerne er de nå godkjent og i gang med et tredje EU-prosjekt, MOSAIC (se egen sak her forfattet av Ovidiu Vermesan, SINTEF). Det første prosjektet, AutoDrive, ble omtalt i Elektronikk nr 12, 2020. Da var de offisielle norske samarbeidspartnerne Nxtech, Comlight, Værste og SINTEF. Mens plattformen var den gang som nå, Paxster.

Egentlig forskning
– Dette er egentlig forskning, dermed noe vi ikke tjener så mye på. Men det gir oss veldig god erfaring og bidrar til kompetanseheving. Dessuten passer det med kulturen i selskapet. Derfor gir det mye å være med på sånne prosjekter, understreker Sand.
Deloppgaven
Partnernes oppdrag var å bygge et kostnadseffektig persepsjonssystem basert på kunstig intelligens, der sensorfusjon er en viktig del av dette. I beskrivelsen står det blant annet:
En KI-basert plattform for oppfattelse og sammenslåing av sensordata skal integreres i en lokal demonstrator for bruk i såkalt «platooning» – altså flere kjøretøy (3-4 PAXSTER-kjøretøy) som kjører sammen for å levere varer i et kontrollert by- eller forstadsområde.
Systemet bruker flere typer sensorer (for eksempel kamera, LiDAR, radar) kombinert med KI-baserte behandlingsmetoder. Målet er å lage et kostnadseffektivt system som samtidig forbedrer flere designfaktorer som skalerbarhet, ytelse, energibruk, sikkerhet, gjenbruk og moduloppbygging.
Plattformen må også kunne kobles til ulike grensesnitt som Ethernet (100M/1G/10Gbps), SFP+, 8 x 100BASE-T1, CAN-FD, kameraer, beregningsenheter med ASIL-B-sertifisering, samt bilgrensesnitt med støtte for bildebehandling og ASIL-D-systemer.
Gode på kamera
– Prosjektet har gjort oss gode på kamerasystemer, og vi har bygget opp mye kompetanse både for maskin- og programvare, sier Sand, og støttes av ledende programvareutvikler Mats Jørgen Øyan.
Støtte
Prosjektene ble støttet av både EU-kommisjonen (EC) og Norges forskningsråd (NFR). I tillegg bemerkes at de tekniske aktivitetene vil fortsette å fokusere på å utvikle nye autonome kjøretøyarkitekturer, som integrerer teknologier som adresserer programvaredefinerte kjøretøy SDV-konseptet (Software-Defined Vehicle).