Produksjon:

Snorklipping: Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, Sarpsborgs ordfører Magnus Arnesen, fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje og gründer Hans Kristian Torgersen.

Norges eneste kjøretøyprodusent med ny fabrikk

20. mai 2025 åpnet Sarpsborg-bedriften Paxster sin nye fabrikk. Nå kan de øke produksjonen og forberede seg for framtidig vekst.

Bedriften på Kampenes, litt sør for Sarpsborg sentrum, er i dag Norges eneste produsent av elektriske kjøretøy. De små nyttekjøretøyene brukes i dag blant annet av Posten Norge, Helt Hjem og DHL. De har også kunder i over 20 land.

Det autonome kjøretøyet ble demonstrert, og fraktet trygt og rolig deler fra nabofabrikk og leverandør Loyds Industri.

Produsert 4000 til nå

Det hele startet i 2013 og så langt har de produsert over 4.000 kjøretøy i lokalene de til nå har delt med søsterselskapet Loyds. Med den nye fabrikken vil de være i stand til å øke produksjonen fra dagens tre til ni enheter på ett skift. Med en bemanning på 56 personer vil de dermed kunne produsere 2.250 kjøretøy i året. Fabrikken er på 3.800 kvadratmeter og har en kostnad på 55 millioner kroner.

Fra den nye montasjelinjen.

Storfint besøk

Under åpningen kom Sarpsborgs ordfører Magnus Arnesen (H), fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap), klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap), statssekretær Vegard Grøslie Wennesland (Ap), Christina Bu fra Norsk elbilforening, Gjermund Løynin fra NHO. Anne Marie Brady fra Innovasjon Norge var også tilstede blant de som sa noen ord og blant annet hyllet «Made in Norway» initiativet.

Under omvisningen kunne administrerende direktør Aleksander Säfvenbom at batterigarantien nå er utvidet til 10 år.

Øker batterigarantien

Under en rundtur i fabrikken, ble det en stopp ved batterilinja. Batteriteknologien som de har brukt helt siden starten, LFP (LifePO4), har vist seg å være svært levedyktig. – Vi har batterier som er i bruk siden 2012, og de har en kapasitet på mellom 88-94 % i dag. Derfor øker vi vår batterigaranti til 10 år, sa administrerende direktør Aleksander Säfvenbom.

Sluttmontasje.

Lean

Selve produksjonen er basert på lean-produksjon fra bunnen av. Etter hvert vil de også ta i bruk autonome transportvogner for levering og transport av deler. Dette ble også demonstrert under åpningen, ved at deler ble fraktet fra søsterselskapet, hovedleverandør og nabo, Loyds Industri AS, med en autonom vogn – basert på en Paxster plattform selvsagt. Dette autonome kjøretøyet er utviklet gjennom samarbeidet mellom Paxster, NxTech og SINTEF gjennom prosjektet AI4CSM finansiert av EU og NFR. Styringen skjer med kamera som følger en stripe i bakken. I tillegg er det en rekke andre sensorer som tar vare på sikkerheten.

Les også: Fremtidens mobilitet

Paxster AS

Paxster er en norsk produsent av små elektriske nyttekjøretøy, med produksjon i Sarpsborg. Selskapet ble grunnlagt i 2013, men utviklingen av den originale Paxster Electric Delivery Vehicle startet allerede i 2011 i samarbeid med Posten Norge og Loyds Industri AS. Paxster ble skilt ut som et eget selskap fra Loyds Industri AS i 2015.

Selskapet er ISO 9001- og ISO 14001-sertifisert, og har fått merket «Made in Norway» som fremhever norsk kvalitet, innovasjon og lokal verdiskaping.

Siden oppstarten har Paxster produsert over 4000 kjøretøy, noe som gjør dem til Norges største produsent av elektriske kjøretøy gjennom tidene. De er til stede i over 20 land og er anerkjent for å levere bærekraftige logistikkløsninger for smarte byer, spesielt innen «last-mile delivery» (siste-mil levering) for post, pakker og media.

Paxster tilbyr flere modeller, inkludert Paxster Air, Paxster Cargo, Paxster Compact og Paxster Stretch, og har også utviklet Paxster Utility for bredere bruksområder som eiendomsforvaltning, landbruk og lignende. De legger vekt på kundetilpasning og samarbeider med kundene for å tilpasse kjøretøyene til ulike behov.

Powered by Labrador CMS