Agritek:

Et utvalg av menneskene bak 7Sense: Max Tangen, daglig leder Sense Agritech, Frode Stensaa, daglig leder, 7Sense Technologies, Hanne Steen, driftssjef, Morten Larsen, senior programvareutvikler, Kasper Olsen, salgssjef, Gerhard Gullaksen, senior programvareutvikler og Kjell Sundby, CTO. «Horten Love»-vogna, utlånt av Horten kommune, sto klar for å bli med til Dyrsku'n i Seljord, som gikk av stabelen 13.-15. september.

Rigget for å gå ut i verden

7Sense Agritech i Horten er på vei ut i verden. Det vil si, videre ut i verden. Suksessproduktet er vanningssensoren 7Sense Irrigation Sensor, nå i tredje generasjon. Virksomheten er dessuten oppbemannet innenfor operasjon og salg.

Publisert

Den gule sensoren som enkelt festes på vannspredevognen, er godt mottatt i markedet. Grunnen til det er at den er uavhengig av hva den monteres på, samtidig som den er rimelig smart, ikke minst når den kobles til skyen. Det skal legges til at den faktisk var Nordens første IoT-produkt som kommuniserte med den nyeste telekomstandarden NB-IoT. Det var også verdens første landbruksprodukt på denne standarden.

Utfordringen

Vi nevnte tredje generasjon, men utviklingsarbeidet stopper ikke. – Siden vi er inne i markeder over hele verden, så er det mye å ta hensyn til. Bare det å finne riktige mobiloperatører i de enkelte land, og vurdere dekningen den enkelte har, forklarer Tangen. – Her har vi kontroll, men som sagt, det kan bli mye arbeid. Andre utfordringer er at sensoren registrerer mikrobevegelser i vannforsyningsledningen. Da må den også kunne overse alle andre bevegelser, sier han. – Når det gjelder GNSS er det ikke lett å få nøyaktig posisjon når noen av vanningsvognene beveger seg svært langsomt. Men slike utfordringer er noe vi kan, vil og må fikse, legger han til.

7Sense Irrigation Sensor i bruk.

Ramper opp

Med internmottoet «Vi skal alltid være der sola skinner», har de nå leveranser i Argentina, Sør-Afrika og New Zealand, for å nevne noen av de nyere. – Vi har også fått en fot innenfor i USA, forklarer Max Tangen, daglig leder i 7Sense Agritech.

For å gå videre fikk de Ellen Altenborg inn i styret i fjor. Hun kommer fra Saga Robotics og jobber nå til daglig i akademia. – Hun har akkurat den kompetansen vi trenger for å gå internasjonalt, sier Tangen.

Vanskeligste kunde

– Vi ansatte tidligere i år vår vanskeligste kunde, smiler Tangen. Kristian Løwe er potetbonde fra Lågendalen og bringer med seg bred erfaring innen både landbruk og teknologi, og har rollen som produktsjef kundeportal. Siden han er bonde og har nok å passe på er stillingen 50 prosent. I løpet av de siste to årene er det blitt flere forsterkninger i staben. Selskapet fortjener dessuten ros for at de er gode på å ta inn nyutdannede medarbeidere. I tillegg støtter de universiteter og høyskoler gjennom å gi plass til praksis-studenter og studenter med andre løp, som for eksempel industrimaster ved USN, tidligere omtalt i Elektronikk nr 12, 2021.

Made in Norway

Som en av de første bedriftene i landet er 7Sense kvalifisert for bruk av det offisielle opphavsmerket Made in Norway.

Max Tangen mottar beviset på at de er kvalifisert som bruker av opphavsmerket Made in Norway. Beviset ble overrakt av Håkon Haugli, adm. direktør i Innovasjon Norge.

Som en av de første bedriftene i landet, har 7Sense Agritech AS kvalifisert seg til å bruke det offisielle opphavsmerket Made in Norway. Det innebærer at selskapet møter en rekke kriterier knyttet til norsk verdiskaping og opphav, som vil kunne styrke deres posisjon mot videre vekst i det nasjonale og internasjonale markedet.

Det offisielle opphavsmerket er et ønske fra næringslivet selv, og kriteriene for kvalifikasjon er blant annet at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Ønsket med et slikt merke, er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne navigere seg blant produkter og tjenester som forsterker og underbygger norsk verdiskaping.

– Vi selger produkter til bønder over hele verden, og vet at de verdsetter kvalitet. Med det nye opphavsmerket får vi en tydelig posisjon og et klart bevis på dette. Vi gleder oss til å ta merket i bruk – og til å fremme norsk kvalitet, sier daglig leder Max J. Tangen.

Det skal også legges til at dette er ikke noe «klistremerke». Merket skal representere kvalitet, så godkjenningssymbolet graveres eller støpes gjerne slik at det er innvevd i produktet.

Powered by Labrador CMS