Telekom:

Det gamle 2G-nettet til Telia stenges nå ned i de siste områdene, og det haster med å sjekke om man har utstyr som må byttes ut.

Telia stenger resten av 2G-nettet

Telias 2G-nett er historie 2. desember – nå stenges resterende områder.

Publisert

Siden august har Telia stengt 2G fylke for fylke, og 2. desember er det slutt også i Oslo, Akershus, Drammen, Østfold og Vestfold. Stengingen har ifølge selskapet bydd på få problemer for kundene, som i stor grad har vært godt forberedt. Samtidig er det de mest folkerike områdene som gjenstår, og Telia oppfordrer folk til å sjekke utstyret sitt så raskt som mulig.

Telia har kommunisert direkte med både privatkunder, offentlige kunder og bedriftskunder over lengre tid og informert om konsekvensene av stengingen og hva folk må gjøre for å forberede seg. Dette gjelder også for kunder av OneCall, Mycall og Phonero, da de er en del av Telia og bruker samme mobilnett.

Selskapets erfaring denne høsten er at de aller fleste kundene har fått med seg stengingen og byttet nødvendig utstyr, og dermed har det vært få eksempler på folk som har stått uten mulighet til å ringe eller som har sittet fast i heisen:

– Jeg vil gjerne berømme både privat- og bedriftskundene for at de har gjort sin del av jobben. Informasjonen vi har sendt ut både direkte til kunder og gjennom mediene har hatt god effekt, og kundene har forstått hva de må gjøre for fortsatt å kunne ringe og bruke utstyret sitt, sier Morten Karlsen Sørby, fungerende administrerende direktør i Telia Norge.

2G-teknologien har vært en del av mobilhverdagen siden begynnelsen av 90-tallet, og i dag brukes den av stadig færre. Når Oslo, Akershus, Drammensområdet, Vestfold og Østfold nå stenger, markerer det slutten på 2G i Norge for Telia.

– All teknologi blir etter hvert gammel og må byttes ut. Nå takker vi 2G for laget og slipper til yngre og bedre krefter. Det er helt andre behov og krav til mobilteknologi i dag enn for over 30 år siden da 2G kom, og stengingen frigjør frekvensplass slik at vårt landsdekkende 4G- og 5G-nett blir enda bedre, raskere og når ut til flere, sier Karlsen Sørby.

Sjekk om utstyret må byttes

Telia oppfordrer nå kunder i de gjenstående områdene til å sjekke utstyret sitt så raskt som mulig. Utstyr som kun støtter 2G slutter nemlig å fungere det øyeblikket Telia skrur av 2G, så det er viktig at kundene forholder seg til stengingen og konsekvensene av den. For å ringe må de bytte til en telefon som støtter 4G eller 5G. Det gjelder også kunder som har SIM-kort som støtter 2G i andre enheter som modem og IoT-utstyr, som for eksempel ring hytta varm-løsninger, garasjeporter, heiser og lignende. Kunder som er usikre bør sette seg inn i informasjonen på nettsiden, ta kontakt med Telias kundesenter eller gå innom sin nærmeste Telia-butikk.

– Tenk også på eldre og yngre familiemedlemmer og venner, som kanskje har eldre mobiltelefoner, men som ikke forstår teknologi så godt og som trenger hjelp til å finne ut av dette, sier Karlsen Sørby.

Det mest folkerike området gjenstår

Oslo, Vestfold, Østfold, resterende deler av Akershus og Drammensområdet er sist ut, og her stenger Telia 2G tirsdag 2. desember. Disse områdene har fått lengst tid på seg til å bytte ut telefoner, trygghetsalarmer og så videre, men det er også her flest nordmenn bor. Det har Telia tatt hensyn til:

– Da vi startet planleggingen av tidslinjen for nedstengingen av 2G ba offentlige kunder med mange trygghetsalarmer i dette området oss spesifikt om å få lov til å komme helt sist i stengeplanen for å få tid til å bytte ut utstyret. Det ønsket vi å strekke oss langt for å etterkomme, sier Karlsen Sørby.

Viktig å skru på 4G Tale

Telias kundesenter har vært forberedt og rigget for større pågang i tiden etter stenging, men har jevnt over denne høsten ikke hatt voldsom trafikk inn. Det er derimot flere kunder med mobiltelefoner som i utgangspunktet støtter 4G og 5G som har tatt kontakt fordi de ikke har kunnet ringe etter at Telia stengte 2G i deres område. Det skyldes ganske enkelt at de ikke har aktivert 4G Tale på mobilen sin.

– Vi oppfordrer alle kunder å ha 4G Tale aktivert, og det gjør du enkelt i telefonens innstillinger, forklarer Sørby.

Les mer: Høsten 2025 begynner stengingen av 2G-nettet | Telia

Telia og Telenor har sammen laget nettsiden https://www.byttnettna.no/ for å gjøre overgangen til nyere teknologi enklest mulig. På nettsiden får privatpersoner og bedrifter informasjon om hva som skal skje og hva de må gjøre for å være forberedt på stengingen av 2G. Telenor har besluttet å starte stengingen av sitt 2G-nett fra 31. desember 2027.

Slik skrur du på 4G Tale (hvis du har støtte for det):

  • iPhone: Innstillinger -> Mobilnett -> Mobildatavalg -> Aktiver LTE. For 4G Tale vil du ha valget "Tale og data", som må velges for at du skal kunne ringe med 4G. Har du ikke dette valget, støttes ikke 4G Tale.
  • Samsung: Innstillinger -> Tilkoblinger -> Mobilnett -> Skru på 4G-anrop Dersom du ikke finner 4G-anrop, støttes ikke 4G Tale.
  • Øvrige: Sjekk brukerveiledningen for den aktuelle mobilen (den finner du som regel ved søk på internett).

 

Powered by Labrador CMS