Google Glass er et typisk kroppsnært produkt som kan bane vei for enda flere personlige produkter.

Vekst på femti prosent for kroppsnær elektronikk

Bærbare dingser, som klokker, smarte briller og utstyr som logger treningsøkten, nådde et salg på 8,3 millioner enhter i 2012. I 2017 forventer Berg Insight at det blir levert 64 millioner enheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Leverte enheter i 2012 var 3,1 millioner mer enn året før. Da snakker vi egentlig om barndommen for slikt utstyr. Fram til 2017 forventer analyseselskapet Berg Insight en årlig gjennomsnittlig vekst på 50,6 prosent, til 64 millioner enheter.

I dag er det først og fremst treningsloggere og annet sporingsutstyr som selger mest, i følge Berg Insight. I prognoseperioden er det forventet at smarte ur vil ha mye av denne funksjonaliteten innebygget og representere det største segmentet i det som kan kalles kroppsnært utstyr (siden det er nærmere enn bare bærbart).

– Det er en «perfekt storm» av innovasjoner, der lavenergi trådløs tilkobling, sensorteknologi, big data, nettskytjenester, tale-grensesnitt og mobil datakraft kommer sammen og rydder vei for tilkoblet, kroppsnært utstyr, sier Johan Svanberg, senioranalytiker Berg Insight.

Første generasjon produkter har appellert til spesielle markeder og bruksområder, men bedre design, teknologi og konnektivitet vil utvide bruksområdene og aksept i markedet, mener selskapet.

– I dag er det håndleddet som er mest attraktivt for kroppsnært utstyr, men produktene trenger å utvikle seg til noe mer enn kun treningslogger og varslingssentra i smarttelefoner for å oppnå suksess, sier Svanberg.

Derfor mener selskapet at kroppsnær teknologi vil  utvikle seg fra tilbehør til smarttelefoner, til enkeltstående databehandlingsenheter.

De nevner at Google, Sony og Samsung har allerede lansert produkter og det forventes at andre aktører som Apple og LG snart kommer inn i dette markedet.

Powered by Labrador CMS