Telenor ønsker å bli større på mobile verdikuponger og kjøper den største aktøren i Norge, Liquid Barcodes.

Telenor overtar Liquid Barcodes

Telenor ønsker å øke satsingen på kuponger og verdikoder, og overtar Liquid Barcodes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Liquid Barcodes er den største aktøren innen mobilkuponger i Norge i dag, og leverer lojalitetskonsepter for sine kunder innen eksempelvis dagligvare og faghandel. Sammen med selskapet Valuecodes, hvor Telenor kontrollerer 51 prosent, vil Telenor gjennom dette oppkjøpet bli den ledende aktøren i Norge og ha et sterkt fundament for videre ekspansjon, heter det i en melding tirsdag.

– Vi tror mobilkuponger og tilsvarende lojalitetskonsepter har et betydelig potensial, og ønsker å ta en sterk posisjon i Norden i første omgang, sier Svein Henning Kirkeng, leder av e-commerce området i Telenor Digital Services.

Kuponger har vært et utbredt virkemiddel innen markedsføring, men i Norge ble det først i 2009 tillatt med tilgift. Det betyr at Norge er et umodent kupongmarked, men samtidig vil sannsynligvis en vesentlig del av kupongene bli mobile.

Fordelen med mobilen er at du alltid har den med deg og gjennom digitale løsninger kan man lettere skape personlige tilbud, mer effektiv distribusjon av tilbudene og bedre forståelse av brukeratferd. I tillegg kan man tilby andre relaterte mobile tjenester; klippekort, gavekort, bonuskort, lojalitetskort etc.

Telenor etablerte selskapet Valuecodes i 2010 sammen med Payex for å ta en posisjon innen mobile kuponger og verdikoder. Selskapet ønsker gjennom oppkjøpet av Liquid Barcodes å drive utviklingen fremover.

– I vår forsterkede satsning på mobile kuponger og verdikoder vil Liquid Barcodes bringe inn verdifull kompetanse og erfaring som gjør utviklingen av mobile lojalitetskonsepter enda mer relevant for merkevarer og forhandlere. Telenor vil nå stå enda sterkere innenfor området, sier Svein Henning Kirkeng.

Powered by Labrador CMS