Telenor øker igjen
Sterk kundevekst på mobil og solid inntjening preger selskapets tredje kvartal.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Telenors driftsinntekter eksklusive gevinster økte med 16 prosent i 3. kvartal 2004 sammenliknet med 3. kvartal i fjor til 15,6 milliarder kroner. - Denne solide økningen skyldes i all hovedsak den sterke kundeveksten i mobilvirksomheten og konsolideringen av Sonofon. I dette kvartalet alene har vi fått hele 2,2 millioner nye mobilabonnement i konsolidert virksomhet - det er nesten like mange som vi har i Norge totalt i dag, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.
Justert for salgsgevinster, effekt av kjøpt og solgt virksomhet og valutaeffekter var veksten i driftsinntekter i 3. kvartal 2004 i overkant av sju prosent sammenliknet med 3. kvartal året før. Driftsresultatet økte med 300 millioner kroner til 2.600 millioner kroner, mens resultat før skatt og minoritetsinteresser økte med 659 millioner kroner til 2.664 millioner kroner i samme periode.
I Mobile økte antall abonnement i konsolidert virksomhet med hele 2,2 millioner i tredje kvartal 2004 sammenlignet med 0,6 millioner i samme kvartal i fjor. I konsolidert mobilvirksomhet har Telenor nå totalt 16,5 millioner mobilabonnement. I tilknyttede og konsoliderte selskap har Telenor på 100 prosent basis 45,2 millioner abonnement. Driftsinntektene økte med 2.559 millioner kroner til 8.881 millioner kroner. EBITDA økte med 811 millioner kroner til 3.412 millioner kroner. I Telenor Mobil-Norge økte antall GSM-abonnement med 114.000 i 3. kvartal 2004 til tross for at mobiltettheten nå er nærmere 99 prosent. Estimert markedsandel for Telenor Mobil i Norge holder seg stabil på 56 prosent målt i antall abonnement.
Driftsinntektene i Fixed-Norge ble redusert med 3,3 prosent i 3. kvartal 2004 sammenliknet med 3. kvartal i fjor, justert for avgang av virksomhet og spesielle poster. Tilsvarende var justert EBITDA-margin 36,1 prosent sammenliknet med 36,7 prosent i 3. kvartal i fjor. Driftsresultatet var på nivå med samme kvartal i fjor. Markedsandelen for fasttelefoni i Norge, målt i trafikkminutter er opprettholdt på 69 prosent sammenliknet med tidligere kvartaler, mens totaltrafikken går ned, blant annet på grunn av overgang til mobil og overgang fra oppringt Internett til ADSL. Ved utgangen av 3. kvartal 2004 hadde Telenor i alt 270.000 ADSL-abonnement i sluttbrukermarkedet. Det er 35.000 flere enn ved utgangen av 2. kvartal 2004.
Broadcast passerte ved utgangen av tredje kvartal i år 800.000 parabolabonnenter i Norden. EBITDA økte med 105 millioner kroner til 424 millioner kroner.
Driftsmessige investeringer (capex) økte i 3. kvartal i år til 3.140 millioner kroner sammenliknet med 1.460 millioner kroner i 3. kvartal i fjor. Dette skyldes i hovedsak økte nettinvesteringer i Mobile på grunn av sterk kundevekst og kjøp av satellittandel i Broadcast. Netto rentebærende gjeld var 20,6 milliarder kroner ved utgangen av 3. kvartal 2004. Dette er en reduksjon på 1,4 milliarder kroner fra andre kvartal 2004.
I tredje kvartal 2004 har Telenor kjøpt 3.000.000 egne aksjer i markedet for 145 millioner kroner. Hittil i år har Telenor kjøpt aksjer for 2,85 milliarder kroner inkludert aksjer som i henhold til avtale er eller vil bli kjøpt fra Staten.
- Markedet for fasttelefoni i Norge er presset, men vi ser en kraftig vekst i bredbåndsmarkedet, og har derfor forsert utbyggingsplanene for ADSL med ett år, slik at vi vil dekke 90 prosent av befolkningen allerede innen utgangen av neste år. For konsernet forventer vi fortsatt vekst i driftsinntektene, spesielt drevet av de internasjonale mobiloperasjonene, men dette vil også kreve betydelige nettinvesteringer i tiden framover. For året som helhet forventer vi en fortsatt positiv resultatutvikling sammenliknet med 2003, sier Baksaas.