Telenor: Fortsatt vekst og stabil margin

Til tross for sterk krone klarer Telenor å opprettholde vekst i første kvartal 2008. Mobil har volumvekst i Asia, men det er usikkerhetsmomenter når det gjelder framtidige inntekter.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

På pressekonferansen i dag kom det fram at de stigende matvareprisene potensielt påvirker investeringer i mobiltelefoner. Selv om det ikke har gitt effekt ennå, så er det en mulig forstyrrende faktor. I tillegg kan energipriser og -distribusjon i Pakistan også påvirke omsetningen. I Pakistan har det vært svært ustabil strømleveranse i vinter.

Asia er et av de beste markedene for Telenor Mobil, der antall abonnement økte til 147 millioner, hovedsakelig som følge av høy nettovekst i Pakistan, Bangladesh og Thailand. Men det er mulige skjær i sjøen, som sagt.

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas (bilde, fra webcast i dag) sier blant annet at de opplever et mer turbulent forretningsklima med vesentlig høyere priser på basisvarer som ris og drivstoff, noe som påvirker kjøpekraften. Dette påvirker også inflasjonen og kostnadsnivået generelt i regionen. Sterk konkurranse og høy markedsvekst i Bangladesh vil fortsette å legge press på ARPU (gjennomsnittlig inntekt per abonnent) og marginer i Grameenphone.

I Bangladesh har den for øvrig en sak gående; hvor Grameenphone under etterforskning i forbindelse med VoIP. Den linkede saken er fra 31. januar, men i følge Baksaas er den fortsatt under etterforskning også fra Telenors side. Derfor ville han heller ikke kommentere saken.

Så til tallene: I første kvartal 2008 økte Telenors proforma driftsinntekter (inkludert Kyivstar) med fire prosent sammenlignet med første kvartal 2007, til 26,3 milliarder kroner. Underliggende driftsinntekter økte med syv prosent i den samme perioden. EBITDA-marginen før andre inntekter og kostnader var 35,1 prosent i første kvartal 2008, opp fra 34,8 prosent i første kvartal 2007. I Telenors mobilvirksomheter økte antall abonnement med mer enn fire millioner i løpet av første kvartal.

Kyivstar i Ukraina har i følge Baksaas levert et fremragende resultat med sterk vekst i både inntekter og resultat, kombinert med en solid kontantstrøm. Kyivstar bekrefter sin posisjon som markedsleder, og har det varemerket med høyest verdi blant forbrukervarer i Ukraina.

Når det gjelder den nordiske virksomheten sier Baksaas at de leverte en solid underliggende vekst i inntektene fra egne kunder på fem prosent, noe som utligner mesteparten av reduksjonen i grossistinntektene. EBITDA-marginen skal ha styrket seg betydelig fra forrige kvartal og reflekterer at effektiviseringstiltak har blitt satt i gang.

Powered by Labrador CMS