Spam-post koster

Ifjor kostet uønsket e-post europeiske og amerikanske bedrifter rundt 80 milliarder kroner, ifølge Aftenposten.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

For to år siden var åtte prosent av all e-post spam, dvs. uønsket e-post. Nå utgjør den nærmere 40 prosent! Ifjor kostet uønsket e-post europeiske og amerikanske bedrifter rundt 80 milliarder kroner.

Flere ferske internasjonale analyser viser at spam utgjør mellom 30-40 prosent av av all e-post som sendes, skriver Aftenposten. Nå har analyseselskapet Ferris Research regnet ut at dette kostet amerikanske bedrifter over 60 milliarder kroner og europeiske bedrifter nesten 20 milliarder kroner i 2002.

Kostnadene omfatter tap av produktivitet hos hver enkelt pc-arbeider. Gjennomsnittet ligger på tre til fire spam om dagen for bedriftsbrukere. At spam også stjeler båndbredde og andre tekniske ressurser, samt at det også kan kreve teknisk støtte er også med på å dra kostnadene opp.

Daglig leder Henrik A. Vaage i Symantec Norge, som utvikler systemer som siler ut datavirus og spam, sier til Aftenposten at det er svært vanskelig å stoppe spam fullstendig fordi avsenderne hele tiden endrer adressene. Og hvis man lager et for sterkt filter så kan også ønsket e-post bli stoppet.

Det meste av spam-trafikken kommer fra USA, der dette ikke er ulovlig, noe som ikke gjør det lettere å få bukt med problemet. EU gikk nylig inn for å forby spam. I Norge er det ulovlig å sende spam til privatpersoner, men ikke til bedrifter

Powered by Labrador CMS