Norske Chess går øst
Tror på 100 000 mobilkunder i Sverige i løpet av 2004 priskrigen er allerede i gang.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Den norske mobiloperatøren Chess Communication (Chess) starter virksomhet i Sverige 1. mars. Nyheten om etableringen har imidlertid allerede skapt priskrig på sms og mobilsamtaler. Chess har satt samtaleprisen til SEK 1,64 per minutt og sms-prisen til SEK 0,69, og flere andre aktører har som følge av dette måttet redusere sine priser . Selskapet har en målsetting om 100 000 kunder i Sverige løpet av 2004 og 500 000 kunder innen 2006.
Vi ønsker å vise at det er mulig å skape konkurranse i dette markedet. De svenske forbrukerne betaler for høye priser for sin mobilbruk. Særlig sms-prisen er høy i forhold til de andre nordiske land. Vi er glade for å bidra til å senke prisene på mobilbruk i Sverige, sier Idar Vollvik, administrerende direktør i Chess. Han legger til at Chess ytterligere vil bidra til å forsterke konkurransen i Sverige.
Chess vil etablere kundesenter i Nord-Sverige innen 1. mars, og starter annonsering etter medarbeidere i løpet av denne uken. Vi håper på stor respons av sultne og dyktige mennesker, sier Vollvik, som ønsker tre-fire kundesentre i Sverige i løpet av to år.
Vollvik mener det også er på tide å ta et oppgjør med en bransje som spekulerer i å få barn som kunder.
Vi har opplevd en ganske dramatisk grenseflytting i det siste. For fem år siden var det folk over 25 år som hadde mobiltelefon på jobben. I dag spekulerer operatører og produsenter i markedsføring av barnetelefoner. Vi anbefaler en aldersgrense på 12 år, og kommer til å understreke dette i alle annonser i 2004. Jeg regner med at mange foreldre støtter oss i dette, sier Vollvik.