DMB som mobil-TV-teknologi vokser. To organisasjoner slår seg sammen for å få til enda mer vekst.

MiniTV internasjonaliseres

Den europabaserte DMB-teknologien for mobil-TV vokser, og det er i Korea det meste av kommersialiseringen foregår. Nå har to organisasjoner, én europeisk og en koreansk, slått seg sammen for å skape et massemarked.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

To organisasjoner som jobber med kringkastet mobil-TV har inngått et samarbeid for å bedre koordinere og promotere relevante initiativ verden over. Dette kommer samtidig som man ser en kraftig vekst i bruken av DMB (Digital Multimedia Broadcasting) som standard for mobil-TV og radio på fem kontinenter.

DMB Alliance er en koreansk organisasjon som fokuserer på å støtte opp under introduksjon av DMB globalt ved å tilby tekniske løsninger. Organisasjonen har 37 medlemmer. International DMB Advancement Group (IDAG), som ledes av en nordmann, har 13 medlemmer fra 11 land i Europa og Asia. IDAGs hovedfokus er på innhold, tilleggstjenester, forretningsmodeller og mottakere.

– Ved å kombinere kompetanse, kunnskap og krefter vil organisasjonene sammen stimulere og skape et massemarked for mottakere og tjenester verden over, sier Dr. Dae-Ung Kim som er president i DMB Alliance.

DMB er en europeisk teknologi som koreanske selskaper har videreutviklet og kommersialisert. Den inkluderer også digitalradio (DAB og DAB+), noe som er spesielt viktig i Europa og Australia. DMB Alliance og IDAG jobber også for å best mulig kombinere DMB med andre distribusjonsteknologier som 3G og WLAN for å sikre interaktivitet og funksjonalitet for blant annet video i opptak.

– Vi er fornøyd med å kunne bidra med ekstra momentum på et tidspunkt hvor vi ser at DMB-teknologien virkelig tar fart på grunn av dens ekstreme kostnadseffektivitet og fleksibilitet. Det sier Gunnar Garfors som leder IDAG. Han er også sjef for Norges mobil-TV som står bak MiniTV her hjemme.

MiniTV gikk på lufta i Stor-Oslo, med 6 TV- kanaler og 14 radiokanaler, via DMB i mai i år. Ellers i verden er DMB-tjenester lansert i Sør-Korea, Ghana, Italia, Kina, Polen og Malaysia mens MiniTV lanseres i Nederland, Malta, Hongkong og Vietnam tidlig neste år. En rekke land, inkludert Storbritannia, Tyskland, Egypt, Indonesia og Irland tester DMB mens Australia, Frankrike, Canada og Mexico med flere bruker teknologien til radiotjenester.

Powered by Labrador CMS