
Kraftig lansering av mobiltjenester i India
Åtte måneder etter at Telenor (Uninor) sluttførte transaksjonene med Unitech Group og gjorde første investering i mars 2009, kommer resultatet i form av nye mobiltjenester i syv telekomregioner, samtidig. Lanseringen skal være historisk.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Uninor har i dag lansert mobiltjenester i syv telekomregioner i India, og gjennomfører dermed den største lanseringen på en enkelt dag i telekommunikasjonshistorien. Fra dag én vil Uninor ha et nedslagsfelt som dekker nær 600 millioner mennesker.
Uninors tjenester ble lansert i regionene Tamil Nadu, Kerala, Karnataka, Andhra Pradesh, Uttar Pradesh East, Uttar Pradesh West og Bihar (inkludert Jharkhand), og er det største nedslagsfelt noen operatør har hatt ved lansering i India. Lanseringen skjer åtte måneder etter at Telenor sluttførte transaksjonen med Unitech Group og gjennomførte den første investeringen i selskapet 20. mars 2009.
– Det er svært tilfredsstillende å være vitne til dagens lansering av Uninor i India. Ved å tilby mobiltjenester med høy kvalitet har jeg stor tro på at Uninor vil ha en positiv påvirkning i dagliglivet til selskapets kunder i India, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor i en pressemelding i dag.
– Ved å lansere i syv regioner og med avtaler om roaming på plass for resten av landet er vi tilgjengelig over hele India fra dag én. Dette er et stort øyeblikk, og vi er svært fornøyd med å ha gjennomført en så sterk start.
Dagens lansering markerer en viktig milepæl i en lengre reise for å etablere oss som mobiloperatør i India, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Uninor.
Uninors organisasjonsmodell baserer seg på å dele infrastruktur og stor grad leie inn eksterne tjenester.
Med en befolkning på 1,2 milliarder mennesker representerer India et mangfoldig marked med stor variasjon mellom ulike regioner. For å dekke ulike behov har Uninor etablert en desentralisert organisasjon med 11 regionalkontor som lokale knutepunkt for å være nærme kundene. På under ett år har Uninor rekruttert mer enn 1800 ansatte som er trent, forberedt og motivert til å møte de indiske mobilbrukerens behov.
Uninor har allerede et omfattende distribusjonsnettverk. Uninor abonnement selges fra over 210.000 utsalgssteder og hos nærmere 1000 eksklusive distributører. Uninors tjenester vil også være tilgjengelig i 17 eksklusive egne butikker og hos 50 eksklusive franchisetakere.
Dagen etter lansering vil nær 30 000 mennesker i utvalgte byer sette sitt preg på bylivet gjennom deltakelse i parader og opptog for å markere at selskapets tjenester er tilgjengelige for det indiske folk. Intet mindre.