Björn Jeffery fra Toca Boca får overrakt prisen fra Rolv-Erik Spilling, Telenor.

Digitale leker tok prisen

Under Digital Winners-konferansen i går kunne Telenor annonsere årets vinner av Telenor Digital Winners Prize 2011.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Prisen går til Toca Boca - et svensk selskap som lager digitale leker for barn. 

– Toca Boca er virkelig en digital vinner med sine 2,7 millioner nedlastinger. Vinneren har vært et inspirerende eksempel på mobil innovasjon i Skandinavia siden lanseringen av deres første produkter i mars 2011, sier Rolv-Erik Spilling, SVP og Deputy Head Telenor Digital Services and Nordic. Spilling leder årets jury. 

– Vinnerens utvikling av digitale leker for touch screen med vekt på læring gjør det mulig for små barn (2-6) å få en trygg innføring i den digitale verden gjennom lek, fantasi og uten fokus på å vinne eller tape. Toca Boca er et eksempel på smarte ideer utviklet av forskere i tett dialog med brukere, i dette tilfellet små barn, fortsetter Spilling. 

Følgende faktorer ble vektlagt:

Potensial på flere plattformer
Kommersiell suksess  
En inspirasjon til å ta i bruk digitale kanaler
Personlige synspunkter fra hvert enkelt jurymedlem

Listen over søkere omfattet mer enn 30 høyt kvalifiserte kandidater fra Sverige, Norge og Danmark, og fra denne listen endte juryen med en finaleliste med 3 kandidater:

Toca Boca
Wevideo: første cloud-baserte video-redigeringsplattform for bruker-medvirkning
Never.no: et verktøy som kan hjelpe broadcastere og innholdseiere med å binde sammen ulike TV-, mobil- og sosiale medie-plattformer.

– Årets liste over kandidater var særdeles sterk, og vi hadde noen svært gode diskusjoner i juryen før vi endte opp med Toca Boca som vinner. I tillegg til de to andre kandidatene på shortlist vil jeg gjerne også fremheve to andre kandidater, Legade; som har laget en digital løsning for å håndtere mange av oppgavene etterlatte blir sittende med etter dødsfall, og Dsafe AS; en løsning for digitale kvitteringer. Deres ideer var meget inspirerende og kreative, sier Spilling. 

Prisen er på 200 000 NOK og mulighet for forretningsutvikling med Comoyo. 

Toca Boca finner du her.

Powered by Labrador CMS