Bilene skal snakke sammen

Et nytt system der bilene snakker seg imellom om trafikksituasjon, hindringer med mer kan bli satt igang raskere enn ventet.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

En motorveistrekning fra Rotterdam via Tyskland til Wien kan bli først i verden med biler som selv kan fortelle hverandre om det har skjedd ulykker eller oppstått hindringer på vegen.

Ifølge Ny Teknik har en kilde ved det tyske transportdepartementet antydet at beslutningen om dette kan bli tatt i løpet av en måned eller to.

Systemet skal være basert på den nye kommunikasjonsteknikken Cits, Cooperative Intellingent Transport System. Hvordan og når dette skal innføres er imidlertid opp til  hvert enkelt EU-land.

Ifølge svenske medier er Volvo Cars, som sluttet seg til Car 2 Car Consortium for ett års tid siden, klare til å bygge inn det nye elektroniske kommunikasjonssystemet i sine biler fra 2015.

Merkostnaden for å utstyre en ny bil med Cits er beregnet til å holde seg under tusen kroner. Cits kan også installeres i eksisterende biler, og man regner med at 300 millioner biler i EU etterhvert vil ha Cits-teknikk installert.

Den europeiske standarden for Cits heter DSRC, Dedicated Short Range Communications. DSRC har en rekkevidde på 500-700 meter.

Gjennom et samarbeid med tyske bilprodusenter har Ericsson gjennomført tekniske tester i Tyskland.

– Vi demonstrerte det vi kaller virtuelle bremseslys. Bilene ble utstyrt med en kommunikasjonsmodul som hentet informasjon om kjøretøyets bremsetrykk. Ved kraftig nedbremsing genereres en elektronisk melding som sendes via 3G-nettet til andre kjøretøy som er på vei i samme retning, forteller Olle  Isaksson hos Ericsson.

Car 2 Car-konsortiet arbetider for tiden med ni ulike automatiske varselsignaler for å forhindre ulykker:

1.    Rødtlysvarsling om en bil kjører mot rødt i et kryss der du har grønt.
2.    Optimal «grønn-bølge»-hastighet.
3.    Motorsykkelvarsling.
4.    Utrykningskjøretøy nærmer seg.
5.    Advarsel når biler foran bremser eller stopper.
6.    Varsel om vegarbeid.
7.    Hastighetsbegrensning vises på skjerm i bilen.
8.    Varsel om trafikkaos lenger frem.

En aktuell betraktning er at dersom Cits-teknikken hadde vært på plass i dag, kunne man unngått massekollisjonen på Tranarpsbroen utenfor Klippan i Skåne 15. januar.

Det svenske elektronikktidsskriftet Elektroniktidningen har tidigere skrevet om Cits og Car 2 Car. Artikkelen finner du her.

Og her kan du se et videoklipp om hvordan det fungerer.

Powered by Labrador CMS