Sterk vekst for Telenor
Kraftig resultatforbedring i tredje kvartal.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Telenors driftsinntekter økte i tredje kvartal 2005 med 13 prosent sammenlignet med tredje kvartal året før, til 17,6 milliarder kroner. Resultat før skatt og minoritetsinteresser økte med 27 prosent sammenlignet med tredje kvartal året før, til 3.785 millioner kroner. Resultat pr. aksje ble 1,30 kroner i tredje kvartal 2005, opplyser selskapet i en børsmelding.
- Den sterke inntekstveksten fortsatte i dette kvartalet, og det var mobilvirksomhetene som bidro mest. I tråd med vår strategi kan vi, etter de transaksjonene vi gjennomførte tidligere i oktober, fra fjerde kvartal i år konsolidere DTAC i Thailand med sine 8,3 millioner abonnement, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i en kommentar til tallene.
EBITDA før andre inntekter og kostnader i tredje kvartal 2005 ble på 6.598 millioner kroner, mot 5.672 millioner kroner i tredje kvartal året før. Tilsvarende justert EBITDA-margin var 37,4 prosent i tredje kvartal 2005, mot 36,3 prosent samme kvartal i fjor. Økt margin kom i hovedsak fra mobilvirksomhetene.
Driftsmessige investeringer utgjorde 3.720 millioner kroner i tredje kvartal 2005, sammenlignet med 3.140 millioner kroner i tredje kvartal 2004, som inkluderte kjøp av andel i ny satellitt. De driftsmessige investeringene økte i hovedsak som følge av høy kundevekst i de internasjonale mobilvirksomhetene.
I tredje kvartal 2005 kjøpte Telenor 7,43 millioner egne aksjer i markedet for 425 millioner kroner.
Antall mobil-abonnement i selskaper hvor Telenor har eierandeler økte i tredje kvartal 2005 med 7,4 millioner til 74,5 millioner, mens antall mobilabonnement i konsoliderte virksomheter økte med 3,1 millioner til 27,9 millioner. I Norge økte antall mobilabonnement med 49.000 i tredje kvartal 2005, og estimert markedsandel i Norge var 56 prosent målt i antall mobilabonnement ved utgangen av tredje kvartal 2005. Dette er på nivå med utgangen av andre kvartal 2005.
Abonnementsveksten i internasjonale mobilvirksomheter var sterk, spesielt i Kyivstar i Ukraina. Sonofon i Danmark styrket i tredje kvartal både kundebasen, med en økning på 11.000 abonnement, ARPU, driftsinntekter og EBITDA i forhold til samme kvartal i fjor. Ved utgangen av kvartalet hadde Telenor Pakistan 1,2 millioner abonnement, og en estimert markedsandel på sju prosent. Også GrameenPhone i Bangladesh, DiGi.Com i Malaysia og Pannon i Ungarn har hatt god kundevekst i tredje kvartal.
Innen fastnett, eller Fixed som Telenor har omdøpt det til, ble Cybercity i Danmark og Bredbandsbolaget i Sverige, som ble kjøpt henholdsvis 5. og 8. juli 2005, konsolidert i Fixed fra samme dato. I Fixed-Norge ble driftsinntektene redusert med 3,1 prosent. Som en konsekvens av inntektsutviklingen i fastlinjevirksomheten i Norge vil Telenor fortsette arbeidet med kostnadsreduksjoner og forbedringer i hele virksomheten. Målet er å redusere kostnadsbasen i Fixed med 1,5 milliarder kroner med full effekt fra 2007, i forhold til 2004.
I løpet av tredje kvartal 2005 økte antall ADSL-abonnement i Norge med 29.000 til 444.000. Telenors estimerte markedsandel for ADSL var 59 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2005, mot 60 prosent ved utgangen av andre kvartal 2005. Telenors estimerte markedsandel for fastnettstrafikk regnet i trafikkminutter var 66 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2005, en reduksjon på ett prosentpoeng fra tredje kvartal 2004.
Driftsinntektene i Broadcast økte med fem prosent i tredje kvartal 2005 i forhold til tredje kvartal 2004, til 1.392 millioner kroner. Ved utgangen av tredje kvartal 2005 hadde Broadcast 876.000 parabolabonnenter, 636.000 kabel-TV-abonnenter, og 53.000 Internett-abonnenter på kabel-TV.