Sensonor vil gjøre det selv

Sensorprodusenten dropper potensiell samarbeidspartner, og satser på å stå på egne ben.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Årsaken skal blant annet være forventninger om sterk omsetningsvekst. Dermed blir det bråstopp for en eventuell partneravtale.

Sensonor har siden ifjor høst ført eksklusive forhandlinger med en "betydelig aktør innenfor sensorelektronikkindustrien". Planen var at partneren skulle kjøpe seg inn i Sensonors produktområde for dekktrykksensorer og overta investeringsforpliktelser, kostnader og kontrakter.

Ifølge dn.no har partneren i lengre tid gransket forholdene i Sensonor, og Ifølge Sensonor var partene i prinsippet enige om alle sider av avtalen. Men den blir altså ingenting av.

Årsaken skal være at styret i Sensonor ser verdien av fremtidige inntekter, basert på eksisterende kontrakter og produkter, som vesentlig større ved å videreutvikle selskapet på egenhånd. Styret legger til grunn at det vil være mulig å sikre en mer tilfredsstillende finansiering enn det den planlagte partneravtalen ville representert, skriver dn.no.

SensoNor vil nå konsentrere arbeidet om å gjennomføre leveransene av de bestillinger selskapet har mottatt, spesielt når det gjelder leveranser av sensorer til dekktrykksmarkedet.

Selskapet opplyser at verdien av eksisterende kontrakter og avtaler er på rundt tre milliarder kroner. Sensonor venter også en betydelig økning i antall bestillinger fremover, basert på den høye aktiviteten i dekktrykksmarkedet, som ikke minst er drevet av ny amerikansk lovgivning som påbyr overvåkningssystemer for dekktrykk i amerikanske biler.

SensoNor venter derfor en sterk omsetningsvekst de kommende årene. Innenfor dagens bestillinger, estimerer selskapet at omsetningen vil øke fra i overkant av 30 millioner kroner i 2002 til rundt 100 millioner kroner i år og 250 millioner kroner i 2004. Sensonor ser også mulighet for å minst å doble denne omsetningen i 2005.

Powered by Labrador CMS