Romnæringen som vekstbransje
Hvis myndighetene satser nå, kan norsk romindustri omsette for titalls milliarder om få år, og skape tusenvis av nye arbeidsplasser, mener Norsk Romsenter (NRS).
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
- En ekstra satsing på 100 millioner i noen år til ESAs forsknings- og utviklingsprogrammer vil kunne føre til at norsk romindustri er i stand til å ytterligere levere produkter og tjenester for 1 milliard kroner pr. år, på toppen av det næringen leverer nå, uttaler informasjonssjef i NRS, Per Torbo til Aftenposten.
Den norske romnæringen, som i hovedsak beskjeftiger seg med forskjellige områder innen satellittkommunikasjon, består av rundt 20 bedrifter og sysselsetter 2000 ansatte. I fjor økte de omsetningen med ti prosent, til 5,3 milliarder kroner. Men det er alltid en fare for å bli hektet av, og næringen er opptatt av at myndighetene sikrer at vi får være med på viktige forsknings- og utviklingsprosjekter i den europeiske romfartsorganisasjonen ESA.
Norsk Industriforum for Romrelatert virksomhet (NIFRO) har ambisjoner om å passere 10 milliarder i årlig omsetning i 2004, basert på dagens vekstprognoser. Ifølge adm. direktør Sverre Bisgaard i Alcatel Space Norway, som også er president i NIFRO, har mange norske bedrifter gjennom ESA-programmet vunnet store kontrakter i konkurranse med andre europeiske leverandører. - Det viser at vi har gode, konkurransedyktige bedrifter i romnæringen i Norge, sier Bisgaard, som ønsker at myndighetene skal bidra til at næringen får like konkurransevilkår med annen europeisk romindustri, både gjennom ESA-programmene og det kommersielle telekommunikasjonsmarkedet.
- Det ligger utrolige utfordringer innen europeisk satellittkommunikasjon og satellittnavigasjon i årene fremover. Derfor må Norge ta et krafttak og satse nå, kommenterer Torbo.