Romnæringen som vekstbransje

Hvis myndighetene satser nå, kan norsk romindustri omsette for titalls milliarder om få år, og skape tusenvis av nye arbeidsplasser, mener Norsk Romsenter (NRS).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

- En ekstra satsing på 100 millioner i noen år til ESAs forsknings- og utviklingsprogrammer vil kunne føre til at norsk romindustri er i stand til å ytterligere levere produkter og tjenester for 1 milliard kroner pr. år, på toppen av det næringen leverer nå, uttaler informasjonssjef i NRS, Per Torbo til Aftenposten.

Den norske romnæringen, som i hovedsak beskjeftiger seg med forskjellige områder innen satellittkommunikasjon, består av rundt 20 bedrifter og sysselsetter 2000 ansatte. I fjor økte de omsetningen med ti prosent, til 5,3 milliarder kroner. Men det er alltid en fare for å bli hektet av, og næringen er opptatt av at myndighetene sikrer at vi får være med på viktige forsknings- og utviklingsprosjekter i den europeiske romfartsorganisasjonen ESA.

Norsk Industriforum for Romrelatert virksomhet (NIFRO) har ambisjoner om å passere 10 milliarder i årlig omsetning i 2004, basert på dagens vekstprognoser. Ifølge adm. direktør Sverre Bisgaard i Alcatel Space Norway, som også er president i NIFRO, har mange norske bedrifter gjennom ESA-programmet vunnet store kontrakter i konkurranse med andre europeiske leverandører. - Det viser at vi har gode, konkurransedyktige bedrifter i romnæringen i Norge, sier Bisgaard, som ønsker at myndighetene skal bidra til at næringen får like konkurransevilkår med annen europeisk romindustri, både gjennom ESA-programmene og det kommersielle telekommunikasjonsmarkedet.

- Det ligger utrolige utfordringer innen europeisk satellittkommunikasjon og satellittnavigasjon i årene fremover. Derfor må Norge ta et krafttak og satse nå, kommenterer Torbo.

Powered by Labrador CMS