Batterier for mikrohybridbiler

Exide Technologies lanserer et nytt batterisortiment spesielt tilpasset mikrohybridbiler. 

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Dagens bilprodusenter har fokus på å bidra til lavere utslipp av CO2. Mikrohybrid-teknologien er et viktig skritt i arbeidet, og representerer allerede en effektiv løsning. Mange nye bilmodeller som lanseres har en eller annen form for mikrohybridløsning, sier Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Transportation Nordics, som produserer både Sønnak- og Exidebatterier.

 

I en mikrohybridbil er det et såkalt stopp-start-system, som innebærer at batteriet tar over driften av det elektriske systemet ved stopp. Med andre ord sørger batteriet for at blant annet varmeapparat, vindusviskere og radio fungerer selv når motoren er avslått ved rødt lys eller annen stans i trafikken. Når tiden er inne for å kjøre igjen starter batteriet motoren. En del mikrohybridkjøretøyer er i tillegg utviklet for å samle opp energien fra bilens bremsing. Da lades batteriet når føreren bremser.

 

Årsaken til at et tradisjonelt bilbatteri ikke fungerer optimalt i mikrohybridkjøretøyer er at det strømmer mer energi både ut og inn i batteriet ettersom det brukes aktivt ved alle stopp. Batteriene skal til og med klare å være delvis utladede uten å tape kapasitet og livslengde. Exide tilbyr to produktserier med mikrohybridbatterier:

 

Exide Micro-hybrid AGM er basert på teknologi med absorberende glassfibermatter. Batteriet er utviklet for kjøretøyer med  stopp-start system og regenerativ lading. Det skal håndtere såvel høy energistrøm som å være delvis utladet. Det skal videre ha tre ganger så lang levetid som et standardbatteri under slike driftsforhold. Sikkerheten garanteres blant annet gjennom hermetisk lukking med VRLA trykk-kontroll (ventilregulering).

 

Exide Micro-hybrid ECM: Basert på videreutviklet teknologi med forbedrede syklingsegenskaper. Batteriet egner seg til kjøretøyer med stopp-start system. Det skal være optimalt for mikrohybridenes ladningssykluser under høye temperaturer.

Powered by Labrador CMS