Nærmere «enmannsbro»

To nye systemer for fart- og dybdemåling, utviklet av SKIPPER Electronics, er fullt integrerbare slik at all informasjon samles i ett grensesnitt. Det betyr at det er mulig for én person å manøvrere et skip. En sentral komponent i systemet produseres hos NOCA.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

NOCA i Trondheim produserer i disse dager kraftstyringskort for SKIPPER Electronics AS, leverandør av ekkolodd og fartslogger til skip og båter over hele verden. SKIPPERs to nye produktserier kan realisere handelsfartøyredernes våte drøm om en sikker énmannsbetjent skipsbro.

FARTSLOGGER:
Gir informasjon om skipets fart i alle retninger: Framover, bakover og sideveis. Overvåker skipets fart både gjennom vann og over havbunnen. SKIPPERs Fartslogger er en såkalt akustisk fartslogg som omdanner lydsignaler til bilder og tall, som vises til brukeren på en touchskjerm. Informasjonen brukes inn mot kartsystem, antikollisjonssystemer, fartsavlesning og måling av seilt distanse. Siden alle fartøy er utstyrt med slik teknologi har man også kontroll på andre fartøys fart og posisjon.

EKKOLODD:
Dybdemåling ved hjelp av lydbølger. Ekkoloddene SKIPPER produserer og selger har valgfritt antall sensorer – slik at brukeren av skipet kan ha nøyaktig informasjon om dybden under forskjellige deler av skipet om ønskelig. SKIPPERs nye ekkolodd når markedet i høst.

Krav
På grunn av sikkerhetshensyn krever internasjonale lover at handelsfartøy skal ha flere mennesker på broen samtidig – minimum en navigatør og en styrmann. En skipsbro som på en sikker måte kan opereres av én person alene, enkelt og oversiktlig, har lenge vært et mål for sjøfartsnæringa.

Samler
– Enn om alle som kjører bil hadde trengt en girspesialist? Da ville det vært vanskelig å kjøre alene, poengterer adm. direktør Sigurd Paulsen i SKIPPER Electronics. De to nye systemene for farts- og dybdemåling er fullt integrerbare – og gjør at brobyggere kan gi båtførerne tilgang til all informasjon i ett og samme grensesnitt. Et fullintegrert navigasjonssystem gjør det langt enklere for én enkelt person å holde kontroll på alle variabler både ute på sjøen og under anløp og avgang.

Integreres
SKIPPER skal være en av de første med en fullintegrerbar løsning for ekkolodd og fartslogg. – Integrerte broløsninger er absolutt veien å gå. Disse to nye produktene er laget for LAN-integrering og har nettgrensesnitt – og er dermed langt enklere å integrere mot alle typer brosystemer enn tidligere løsninger, sier Paulsen.

Forutsigbarhet
I tillegg til å gjøre produksjonen av kraftstyringskortene til de nye produktversjonene, har NOCA også bidratt til økt forutsigbarhet i fremtidig produksjon. – Vi får forutsigbarhet i produksjonen og vet hvilke komponenter som blir kostnadsdrivende på sikt. Kontroll på alle komponenter, i dag og i fremtiden, er svært viktig i elektronikkproduksjon, forklarer Tore Lundell Olsen, innkjøpssjef i SKIPPER.
 

Powered by Labrador CMS