Industrien tar seg inn igjen
IPC-studie har sett på hvordan elektronikkindustrien takler resesjonen, og hva slags strategier bedriftene har for å komme ut.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Bransjeorganisasjonen IPC (Association Connecting Electronics Industries) presenterte nylig resultatene i sin nyeste såkalte Fast Facts studie, med temaet Survival Strategies and Success Measures in the Electronics Industry.
Organisasjonen har hentet inn data fra et representativt utvalg OEMs, kontraktspordusenter, mønsterkortfabrikker og leverandører, for å kartlegge hva slags strategier de benytter for å møte resesjonen; hvordan resesjonen påvirker forholdet til underleverandører og hvordan de måler suksessgraden.
Ifølge IPC viser studien at elektronikkprodusentene møter nedgangen med konstruktive og fremtidsrettede tiltak, som å finne nye markeder og utvikle nye produkter og tjenester for å øke omsetningen. Dette vil hjelpe dem ut av resesjonen, med flere potensielle kunder og nye tilbud på gang – og varige fordeler.
Det gjøres også langsiktige investeringer i prosessforbedring, utvikling av de ansatte og oppgradering av utstyr og fasiliteter.
Høyt pris- og konkurransepress gjør selvsagt forhandlinger om pris viktig. Men det er ikke bare positivt.
I en kommentar sier en mønsterkortprodusent i Asia at det er «mer konkurranse, flere handler, flere tilbud under bordet, og flere feil». En elektronikkprodusent i Nord-Amerika mener resesjonen forårsaker «et fortsatt press for å omplassere produksjon av enklere produkter til lavkostområder».
På den positive siden derimot ser en asiatisk produsent resesjonen som en drivkraft for «økende behov for grønn teknologi i husholdningsapparater som klimaanlegg, kjøleskap, vaskemaskiner, belysning og soldrevet utstyr». Dette representerer et nytt og voksende marked for apparatprodusenter og deres kunder. En europeisk produsent fortalte at «den viktigste utviklingen de siste tre månedene har vært de økende behovet for nye produkter, og det gir gode utsikter for 2010».
Studien er gratis for IPC-medlemmer, og kan kjøpes av ikke-medlemmer.