Mobilinnhold til 25 milliarder
Europeere vil bruke rundt 25 milliarder kroner på innholdstjenester til mobiltelefonen i 2006. Det er nesten en seksdobling på fem år.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Oslo (NW): Nordmenn er på europatoppen i bruk av tjenester som ringetoner, logoer og narresamtaler.
Det viser en rapport fra det internasjonale analyseselskapet Strategy Analytics.
Nordmenn er på førsteplass i Europa når det gjelder å bruke penger på innholdstjenester, sier Marius Halle, som er salgssjef for innholdstjenester i Netcom. Han er ikke overrasket over beregningene i rapporten fra Strategy Analytics. Netcom solgte i fjor innholdstjenester for 100 millioner kroner i Norge, en økning på 60 millioner fra året før.
Lokkemiddel
Den viktigste grunnen til at Norge ligger lang fremme er ifølge Halle at norske mobilabonnenter kan kjøpe innholdstjenester fra hvilken som helst leverandør. I mange andre land er det mobiloperatørene selv som leverer alle tjenestene, gjerne som et lokkemiddel for å få flere kunder. Dermed blir tjenestene eksklusive, og ikke inkluderende, noe som hindrer vekst.
Bruken av slike tjenester vil bare stige. Nye mobiltelefoner med internettvennlig grensesnitt gir flere bruksområder. Men for at disse tjenestene skal bli allemannseie, må brukerterskelen ned, mener Halle.
Ny teknologi
Produktansvarlig Thomas Høyer Fyhn hos mobilinnholdsleverandøren Cellus mener at mye står og faller på at mobilaktørene klarer å spre ny teknologi ut i markedet raskt og effektivt. Han er derfor usikker på prognosene til Strategy Analytics.
Norske Cellus er den største leverandøren av SMS-innhold i Norge og Sverige, og er på vei inn i markeder i Asia, USA, Storbritannia og Spania. Norske mobilbrukere ligger svært langt fremme. Vi nyter respekt både fra mobiloperatører og medieleverandører i andre land fordi vi er et norsk selskap med suksess i Skandinavia, forteller Fyhn.
Nyttetjenester
Han tror at nyttetjenester vil utgjøre en stadig større del av omsetningen i fremtiden, og nevner blant annet scoringsvarsel, politiradarvarsel og telefonkatalogen på SMS.
Det er ikke til å til å legge skjul på at etterspørselen etter ringetoner og logoer synker. Utfordring vår er å finne nye tjenester som brukerne vil oppfatte som interessante, sier Fyhn, og ser for seg et stadig større utvalg av tjenester med kort levetid.
Mer troverdige
I fjor brukte europeere rundt 4,5 milliarder kroner på mobiltjenester som ringetoner, logoer, resultatvarsling og aksjepriser. Dette er over dobbelt så mye som europeiske nettbrukere brukte på betalingstjenester på internett, viser rapporten. Halle mener at mobilaktørene har mer troverdighet.
Mange har sperre mot å legge igjen kredittkortnummer på nettet. Faktisk ser vi nå en del nettsider som innfører betaling via mobiltelefonen i stedet, sier han.