Fornøyd med CableCom: (fra venstre) daglig leder i CableCom Roy Furulund, teknologidirektør i Altibox Tore Kristoffersen og president i FTTH Karin Ahl.

Stor suksess for CableCom

Den attende utgaven av CableCom Convention gikk av stabelen på ærverdige Park Hotel i Sandefjord 27. - og 28. august: – Fiber er viktig for bærekraftig utvikling.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Over hundre deltagere fra bransjen fikk presentert en rekke spennende foredrag i tillegg til seminarer, workshops og utstillinger. Her kunne deltagerne oppdatere seg på siste nytt om fiberoptikk og samtidig få ny kunnskap om bransjen og markedet fra ledende aktører.

Daglig leder i CableCom, Roy Furulund, sier at responsen under årets samling har vært overveldende. – Vi merker at CableCom Convention har fått en posisjon som et viktig møtested for folk i bransjen. Det gleder oss, for er det noe vi ønsker er det nettopp det. Vi får gode tilbakemeldinger både på det faglige opplegget og ikke minst på det sosiale kveldsarrangementet, som selvfølgelig også er en viktig del av CableCom Convention.

Fiber er viktig for samfunnsutviklingen
Årets utgave kunne by på noen svært spennende foredragsholdere, samtlige foredrag understreket at fiber er fremtiden. Karin Ahl, president i FTTH Council Europe (Fiber to the Home Council Europe) snakket under tittelen "Creating a brighter future” om at fiber i et større perspektiv handler om positiv samfunnsutvikling, og at fiber er noe vi som samfunn er nødt til å satse på. Ahl viste en rekke statistikker og påpekte at fiber er viktig for en bærekraftig utvikling for Europa som region i verden. Konkurransen med andre verdensdeler er knallhard og fiber representerer derfor en mulighet for mer enn rask hastighet. En godt utbygget fiberinfrastruktur vil ifølge Ahl skape muligheter for bedre utvikling på sentrale samfunnsområder som utdanning, transport, helse og eldreomsorg.

Ahl var også opptatt av at Europa ligger langt framme i utviklingen av fiber og nevnte Frankrike, Tyrkia og Russland som land som vil oppleve stor vekst i årene som kommer. Ifølge Ahl er de skandinaviske landene et marked med mye "best practice" og understreket at det var viktig å fortsette med å ta kapasitetsbehovet på alvor.

Fiber-revolusjonen
Direktør for produkt- og forretningsutvikling i BroadNet, Tore Røraas, snakket om fiberutbygging i Norge. Røraas omtalte fiber som "the business revolution" og kunne presentere flere interessante tall som ga god informasjon om fibermarkedet i dag. Røraas var opptatt av hva som skal til for å få flere over på fiber og stilte spørsmålet om hvordan vi skal få skikkelig fart på utviklingen. Han viste til lav vekst i 2012 og at det fortsatt er altfor mange som ikke har aksess med fiber. Røraas var bekymret for at mange bedrifter ikke skal klare å henge med og viste til at fiberveksten i 2012 bare var 2,8% av DSL-basen.

Altibox-partnerskapet er store på fiber og var representert ved teknologidirektør Tore Kristoffersen. Han snakket om at TV i dag handler om å tilby valgmuligheter for kundene og at det er eksplosjonen av “connected devices” som gjør at vi trenger stadig høyere båndbredde. For Altibox er “relevanse”, “opplevelse” og “nytte” stikkord for utviklingen i markedet. Kunden er sjefen og hvis du som tilbyder ikke gir kundene det de vil ha, så blir du valgt vekk. Det handler om “mitt innhold, der jeg er, når jeg vil”. For Kristoffersen og Altibox er det innholdsleverandørene som hele tiden må tilpasse seg gjennom tilgjengelighet på innhold i tråd med kundens forventninger.

Powered by Labrador CMS