Læreplanene overser IKT

Utdanningsdirektoratet har ikke tatt innover seg at IKT er et hjelpemiddel som kan øke elevenes kompetanse, mener Abelia.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

- Den ”femte ferdighet” – evnen til å beherske og bruke IKT er ikke ivaretatt i forslagene til læreplaner, sier Abelias leder, Paul Chaffey. Utdanningsdirektoratet har akkurat avsluttet en høring om læreplaner for kunnskapsløftet.

- Læreplanene tilfredsstiller ikke kravene som stilles til elever som skal ut i et kunnskapsbasert næringsliv, sier Chaffey.

Brudd på forutsetningene

- Slik utkast til læreplaner foreligger i dag, ivaretar de ikke hensynet til ”den femte ferdighet” og den digitale skole, sier Paul Chaffey.

Abelia har tidligere foreslått at alle elever i videregående skole skal ha tilgang på bærbar datamaskin med trådløs internett-oppkobling. Læreplanene gir få svar på hvordan bruk av IKT skal ivaretas i undervisningen.

Abelia oppfatter at fagplanene, slik de nå foreligger, i praksis bryter med både Stortingsmelding 30 (2003-2004), ”Kultur for læring” og Program for Digital Kompetanse, som begge legger opp til at elever i grunnskolen skal tilegnes ferdigheter innenfor IKT og at IKT skal være en naturlig del av undervisningen.

IKT er ikke integrert

Abelia er ikke fornøyd med hvordan IKT er tatt inn i læreplanene, spesielt i matematikk, naturfag, engelsk og norsk. I sin høringsuttalelse peker Abelia på at ”bruk av datamaskin og informasjonsteknologi vil kunne bli det viktigste hjelpemiddel for å tilegne seg og bearbeide basiskunnskaper innenfor norsk, engelsk, matematikk, naturfag og samfunnskunnskap.”

Abelia peker videre på at ”IKT har et stort potensiale for å forbedre elevers kompetanse, både i basisfagene og som samfunnsborgere. ”

Abelia ber derfor Utdanningsdirektoratet om å sørge for at IKT blir bedre ivaretatt i neste utkast til læreplaner.

Abelias høringsuttalelse finnes her

Powered by Labrador CMS