Luftfartselektronikk:

Ny type driverkort skal bidra til elektriske flymaskiner

Integrert aktuatorløsning tar sikte på å forenkle luftfartsindustriens overgang til mer elektriske flymaskiner, melder Microchip.

Publisert

Luftfartsindustriens krav til de nyeste, mest effektive flyene med de laveste utslippene er drevet av et overordnet mål om bærekraft og avkarbonisering. For å tilfredsstille disse målene, går utviklere av kraftsystemer for fly over til elektriske aktuatorsystemer, i takt med at trenden mot More Electric Aircraft (MEA) fortsetter å vokse.

For å gi luftfartsindustrien en omfattende elektrisk aktuatorløsning, kunngjør Microchip Technology en ny integrert aktuatorløsning som kombinerer ledsagende gate-driverkort med deres ekspansive Hybrid Power Drive (HPD)-moduler i silisiumkarbid- eller silisiumteknologi med et effektområde på 5 kVA til 20 kVA.

Den nye integrerte aktuatorløsningen skal opprettholde samme fotavtrykk uavhengig av effekten på utgangen. Gatedriverkortet er designet for å integreres med Microchips HPD-moduler for å gi en alt-i-ett-motorstyringsløsning for elektrifisering av systemer som flykontroller, bremsing og landingsutstyr. Microchips kraftløsninger er designet for å kunne skaleres basert på kravene til sluttapplikasjonen, fra mindre aktiveringssystemer for droner til høyeffekts aktiveringssystemer for flymaskiner med elektrisk vertikal start og landing (eVTOL), MEA og helelektriske fly.

– Vi utviklet gatedriver-tilleggskortene som skal brukes med våre eksisterende HPD-moduler for å bringe til markeds en plug-and-play kraftløsning for MEA, uttaler Leon Gross, visepresident for Microchips diskrete produktgruppe. – Med denne løsningen trenger ikke kundene lenger å designe og utvikle sine egne drivkretser, noe som kan redusere designtid, ressurser og kostnader.

Disse høypålitelige enhetene er testet i henhold til parameterne beskrevet i DO-160, "Miljøforhold og testprosedyrer for luftbårent utstyr." Det er flere beskyttelsesfunksjoner, inkludert gjennomskytingsdeteksjon, kortslutningsbeskyttelse, desaturasjonsbeskyttelse, underspenningssperre (UVLO) og aktiv millerclamping.

Gatedriverkortene er designet for å drives med eksterne PWM-signaler basert på Low Voltage Differential Signaling (LVDS) i samsvar med TIA/EIA-644 for lav elektromagnetisk interferens (EMI) og god støyimmunitet. Gatedriverkortet gir differensielle utganger for telemetrisignaler som DC-busstrøm, fasestrøm og solenoidstrøm ved å ta tilbakemelding fra shunter som er til stede i HPD-modulen og DC-busspenning. Den gir også direkte utgang fra to PT1000-temperatursensorer tilgjengelig i HPD-strømmodulen.

Tilleggskortene er lette, lavprofil og kompakte løsninger for å optimalisere størrelsen og strømeffektiviteten til aktuatorsystemene. De er designet for å fungere i hele temperaturområdet −55°C til +110°C, noe som er kritisk for luftfartsapplikasjoner som ofte er utsatt for tøffe miljøer.

De isolerte kortene krever kun en enkelt 15V DC-inngang for kontroll- og drivkretsen; Alle ekstra spenninger som trengs genereres på kortet. Dette reduserer antallet systemkomponenter betydelig og forenkler systemkablingen, ifølge produsenten.

Powered by Labrador CMS