
Tåler 10.000 ladesykler
Forskere ved senter for solenergi og hydrogenforskning Baden Württemberg (ZSW) har utviklet litium-ion-batterier som klarer mer enn 10.000 ladesykler.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Forskningen kan gi et nytt perspektiv på elektromobilitet; etter 10.000 ladesykler hadde batteriene fortsatt over 85 prosent av opprinnelig kapasitet.
I følge ZSW (Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg) er syklusstabiliteten som ble demonstrert under prosjektet helt i toppsjiktet i verden. Også når det gjelder energitetthet er batteriene konkurransedyktige, sies det.
Teknologien som er utviklet av ZSW-forskerne gir et grunnlag for produksjon av au-celler, så vel som store prismatiske celler som kan brukes som energilagring i elektriske biler og for solenergi, mener Dr. Margret Wohlfahrt-Mehrens, leder av materialforskning for oppladbare batterier ved ZSW Ulm. – Etter 10.000 komplette ladesykluser med en hastighet på én svingning per time, har våre litium-ion-batterier fortsatt mer enn 85 prosent kapasitet. Dette er også gode signaler når det gjelder levealder over tid.
Lang levetid er et krav fra bilindustrien for elektriske biler. Batterier i litium-ion-teknologi må være i stand til å overleve ti år eller mer uten å gå lavere enn 80 prosent av opprinnelige kapasitet.
Forskerne fant også andre nyttige verdier: For eksempel er celletettheten ca 1.100 watt per kilo – også helt i toppsjiktet internasjonalt. For elektriske biler oversettes tetthet til korte ladesykluser og god akselerasjon.
Neste skritt for ZSW-forskerne vil være å utvikle prismatiske litium-celler sammen med industrielle partnere. – Implementering av store celler krever fortsatt mer forskning, sier Wohlfahrt-Mehrens. – Men i prinsippet er oppskalering mulig.