Tredobbel energi i elbil-batteri

Japanske Sekisui Chemical har utviklet et fleksibelt batteri de hevder har tre ganger så stort energiinnhold og koster en tredel mindre å produsere enn dagens batteriteknologi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det nye batteriet, som skal kunne produseres i prototyper neste sommer, skal gi en kjørelengde på 60 mil.

I dagens litium-ion-batterier brukes en eller annen form for litium-metalloksid som positiv elektrode, kullmateriale som negativ elektrode og en elektrolytt som transporterer ladingen.

Sekisui Chemical har byttet kullmaterialet med et silisiumbasert materiale. De har også utviklet en ny elektrolytt som er ikke-flytende. Det innebærer blant annet at produksjonshastigheten kan økes ti ganger, siden man slipper å etterfylle batteriet.

Kostnaden for energiinnholdet vil kunne reduseres med 60 prosent med dagens kapasitet, til 290 dollar pr kWt.

Dermed skal det være mulig å produsere elbiler på samme prisnivå som dagens bensin- og dieselbiler.

Sikkerheten skal også være ivaretatt. Batteriet skal tåle både punktering og brudd uten å ta fyr. Det som ikke er oppgitt er hvor lang tid det tar å lade batteriet og hvor mange ladesykler det tåler.

En første prototype er allerede vist under messen Eco-Products 2013 Tokyo nylig. Produktet er 200 cm langt og 30 cm bredt. Tykkelsen er fra 0,3 til 5 mm, og cellene kan rulles, stables eller formes etter hvor det skal inn i et bildesign.

Volumproduksjon er forventet å starte i 2015.

Powered by Labrador CMS