Hver femte e-post er uønsket
Hver femte e-post vi mottar er uønsket, såkalt spam. Nå lanserer Telenor en ny spam-filtertjeneste som stopper opptil 90 prosent av uønsket e-post, og gir brukerne tilbake kontrollen over deres viktigste kommunikasjonskanal.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Ifølge Telenor sier 65 prosent av norske e-postbrukere at de mottar uønsket
e-post daglig. Uønsket e-post, såkalt spam, både støter og irriterer.
Samtidig stjeler det verdifull tid fra brukerne og kapasitet i
bedriftens IT-systemer. Beregninger Telenor har gjort viser at
nordmenn ukentlig mottar hele 20 millioner uønskede e-post, og at
tallet er økende. Nå setter Telenor en stopper for flommen av spam
gjennom å tilby sine kunder en enkel filtreringstjeneste. For første
gang får norske e-postbrukere både i privat- og bedriftsmarkedet
mulighet til å sette bort fjerning av spam for en fast, lav kostnad.
Telenor skanner e-posten på sine sentrale systemer før den når
bedriften eller privatbrukeren. Filtreringen fjerner opptil 90
prosent av den uønskede e-post. Tjenesten har ingen problemer med å
skille mellom spam og vanlig, ønsket e-post. Erfaringer viser at kun
en av en million ønskede e-post blir filtrert bort.
- Spam er i ferd med å bli en av vår tids store tidstyver. Samtidig
kan spam bidra til å utsette barn og voksne for støtende og
potensielt skadelige opplevelser. Derfor opplever vi at våre kunder i
stadig større grad ber om hjelp til å stoppe uønsket e-post, sier
Anders Hauglie-Hanssen, divisjonsdirektør i Telenor.
Tall fra Telenor viser at nordmenn ukentlig mottar 100 millioner
e-post. Av disse er om lag 20 prosent spam, og tallet er stadig
økende. I januar registrerte amerikanske Brightmail, som er Telenors
underleverandør av spam-filterteknologi, hele 6 millioner tilfeller
av spam. For en bedrift med 10 ansatte vil den nye
spam-filtertjenesten være priset til om lag 150 kroner i måneden.
Privatkunder vil kunne bestille spamfilter på www.online.no til en
månedspris på 29,- kroner.