
Gründerprogram i Silicon Valley
Gründerprogrammet TINC søker deltakere som ønsker å teste ut sin forretningside på proffe teknologigründere og investorer i Silicon Valley.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Tech INCubator (TINC) er et fire ukers utviklingsprogram som administreres av Innovasjon Norge. Programmet er aktuelt for norske, nystartede teknologibedrifter som er i startgropa, eller som så vidt har nådd ut på markedet.
Dette blir det tredje kullet med bedrifter som får være med til et helt unikt teknologimiljø hvor seriegründere, investorer og akademikere er villig til å dele erfaringene sine med andre.
Alle som kommer gjennom det første nåløyet blir personlig intervjuet i Norge. Deretter følger nok en siling, før teamet etableres i Silicon Valley.
– Før gründere søker plass, bør de ha gjort seg noen klare tanker om hva de vil ha ut av TINC. Når bedriftene velges ut, blir det lagt vekt på et sterkt team og gode gründere, skriver Forskningsrådet på sine websider.
Et selskap som allerede har deltatt på TINC er Trondheims-bedriften Mobitroll. De var med på det første utviklingsprogrammet i mai/juni i år.
Daglig leder Emil Økstad opplevde at oppholdet ble et veiskille for bedriften. Etter å ha vært der borte i to og en halv uke, fikk han en aha-opplevelse.
– Vi startet opp for ett år siden basert på en teknologi som er utviklet ved spillmiljøet ved NTNU. Teknologien gjør det mulig å lage store multiplayspill, hvor man bruker smarttelefonen som spillkontroll. Vi ville benytte dette i sammenheng med reklame ved ulike events. Utfordringen med event-modellen var at kundene til enhver tid vil ha noe unikt og nytt. Etter intens jobbing med markedet, bestemte teamet seg for å endre fokus, forteller Økstad.
– Den ettermiddagen da nedturen skyllet inn over oss, satte vi oss ned sammen og arrangerte et ”hackathon”. Her lagde vi et ”true or false-spill”. Dette spillet presenterte vi for en liten gruppe med mennesker på kontorfelleskapet Rocket Space. Etter gode tilbakemeldinger og litt grubling bestemte vi oss: Vi måtte tilbake til utgangspunktet vårt, nemlig læring. På kort tid gikk vi fra å satse på reklame til å satse på utdanning, sier Økstad.
Tre uker etter oppholdet var Mobitroll hos House of lords som gjest til Lord Willson sammen med «Head of eduction» fra store selskaper som Google, Apple og Pearson. Mobitroll hadde fått muligheten til å levere innhold i et prosjekt som heter «Tablet for Schools» som potensielt kan rulles ut til alle skoler i Storbritannia.
For mer informasjon om TINC, se her.
(Kilde: Forskningsrådet)