Per Jørgen Weisethaunet, adm. direktør i Norbit, kan vise til suksess i brikkemarkedet i år. Bildet er tatt i en annen forbindelse. (foto: Einar Karlsen).

Går forbi Q-Free

Norbit vil gå forbi Q-Free i antall bombrikker i Norge om kort tid. Andelen vil komme opp i 70 prosent.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I et intervju i Adressavisen 17. juni, sier Per Jørgen Weisethaunet, adm. direktør i Norbit, at de i år har vunnet 86 prosent av alle brikkebestillinger fra Vegvesenet.

Weistethaunet forklarer suksessen med høy effektivitet som igjen gir lave produksjonskostnader. Q-Free og Norbit er begge godkjent som brikkeleverandør til Statens vegvesen, og den som leverer til lavest pris får i prinsippet bestillingen.

I Norge er det nå 1,6 millioner brikker i bruk, og på grunn av batterilevetiden på fem til syv år, byttes 300.000 brikker ut hvert år, eller ca 20 prosent. Brikkene som skal byttes ut i år er nesten utelukkende Q-Free-brikker. Når disse ersattes for det meste med brikker fra Norbit, endres markedsandelen tilsvarende. Norbit regner med å omsette for over 100 millioner kroner i år.

Det er Norbitech på Røros som produserer brikkene, og denne bedriften må nå ansette flere utover dagens ca 50 medarbeidere. Norbit har for øvrig nær femti prosent eierandel i produksjonsbedriften. I tillegg til brikker, sier Weisethaunet til avisen at Norbitech også har lykkes med industrisatsingen.

Norbitech er resultatet av Kitron-ansatte som ville føre bedriften videre etter at Kitron la ned virksomheten på Røros. Norbit ble med som industripartner.

Powered by Labrador CMS