Forbrukerelektronikk for 23,6 milliarder kroner

I 2004 kjøpte vi forbrukerelektronikk for 23,6 milliarder kroner. Det er en vekst på 19,7 prosent fra omsetningen i 2003, viser tall fra Elektro- og elektronikkbransjen (EE-bransjen).

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det er aldri før blitt solgt som mange TV-apparater, mobiltelefoner, musikkanlegg, DVD-spillere, bordradioer og datamaskiner som i fjor, melder EE-bransjen.

Omsetningen av nye produktgrupper som MP3-utstyr har skutt i været med rekordfart. Samtidig har de nye TV-apparatene med LCD- og plasmaskjerm blitt en viktig del av TV-markedet.

- Dette viser at ny digital teknologi kommer stadig sterkere inn i lyd- og bildeproduktene vi omgir oss med. Nye produktgrupper som MP3-utstyr gir helt nye muligheter for å oppleve lyd og bilde. Produktene kan du ta med deg overalt. Vi deler informasjon og underholdning i form av tekst, lyd og bilde som en naturlig del av tilværelsen, sier informasjonssjef Erik Andersen i EE-bransjen.

Mobiltelefoner og data

Mobiltelefoner og dataprodukter sto for den kraftigste veksten. Totalt ble det omsatt lyd- og bildeprodukter for 7,87 milliarder kroner (+16,8 prosent), hvitevarer for 6,44 milliarder (+11 prosent), dataprodukter for 3,65 milliarder (+21,8 prosent) og mobiltelefoner for 5,33 milliarder (+28,8 prosent).

- Mest overraskende var nok den kraftige veksten i salget av mobiltelefoner. Vi hadde ikke spådd dette da fjoråret begynte, sier Andersen. Han legger vekt på ny teknologi og nye brukermuligheter som kamera og MMS-meldinger som hovedårsaken til den sterke veksten.

- I gjennomsnitt bytter folk mobiltelefon hver annet år, og unge brukere langt oftere fordi de vil ta i bruk de nye mulighetene. Vi ser også at fjoråret var gjennombrudd for bærbare datamaskiner i forbrukermarkedet, sier han.

Hele 2 millioner mobiltelefoner ble det solgt i fjor, hvilket gir et mye høyere salgstall per hode enn f.eks. i Sverige, selv om levetiden er omtrent den samme. Andersen forklarer dette med at flere innen hver husholdning skaffer seg mobil i Norge.

Plasma og LCD kommer opp

De nye TV-apparatene med LCD og plasma ble i løpet av fjoråret en viktig del av TV-markedet.

- Det er sterkt stigende interesse for ”tynne” TV-apparater. Skjermer som bare er ti cm dype gir helt nye muligheter for plassering som en del av interiøret. Vi ser også at mange vurderer å kjøpe større skjermer enn før fordi de ønsker å ha større bilde når de ser hjemmekino aller annen underholdning, sier Andersen. Han legger vekt på at de tynne skjermene gjør at det blir lettere å plassere er TV-apparat i andre rom, som for eksempel på kjøkkenet.

EE-bransjen venter at LCD- og plasma-TV i løpet av få år vil overta markedet og at det kanskje allerede i 2006 blir solgt flere TV-apparater med flat skjerm enn med bilderør

Powered by Labrador CMS