Forbrukerelektronikk for 17,5 milliarder kroner

Norske forbrukere kjøpte elektroniske produkter for i overkant av 17,5 milliarder kroner i 2001.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det viser tall som EE-Bransjen (Stiftelsen Elektro- og ElektronikkBransjen) la fram 31. januar. Omsetningen i 2001 var 2,1 prosent lavere enn i 2000.

Tallene fra EE-Bransjen viser at det ble solgt lyd- og bildeprodukter for 6 milliarder kroner, hvitevarer for i overkant av 5,5 milliarder, datamaskiner gjennom radio- og TV-forretningene for 2,6 milliarder og mobiltelefoner og trådløse telefoner for i overkant av 3,4 milliarder.

Mobilsalg trekker ned

– Mens det ble vekst i omsetningen både for lyd- og bildeproduktene, hvitevarene og dataproduktene fra 2000 til 2001, gikk omsetningen av mobiltelefoner kraftig ned. Det gjorde at totalomsetningen i fjor ble noe lavere enn i 2000, sier informasjonssjef Erik Andersen i EE-Bransjen. Det er aldri før blitt solgt så mange TV-apparater (331 000 stk.), DVD-spillere (104 000 stk.), satellittanlegg (137 000 stk.), videokameraer (52 000 stk.) og musikkanlegg (143 000 stk.) som i fjor. Omsetningen av mobiltelefoner sank fra 1 528 000 stk. i 2000 til 1 200 000 stk. i fjor. Nedgangen var på i overkant av 20% målt i stykk.

Ny TV i hver 6. husstand

Bare i 2001 kjøpte i gjennomsnitt hver sjette husstand nytt TV-apparat, og for første gang oversteg det samlede antall TV-apparater i bruk i Norge 4 millioner. – TV-apparatet blir stadig viktigere for informasjon og underholdning i hjemmet. Vi ser nå at en stor del av de som kjøper store TV-apparater, velger bredformatskjerm 16:9. Stadig flere TV-sendinger kommer i bredformat, og dette vil også være et riktig valg for alle som har satellittmottaker og DVD-spiller og som ser mye på spillefilm, sier informasjonssjef Andersen. Nå begynner også de tynne skjermene (plasma og LCD) å komme på markedet. Selv om de fortsatt er ganske dyre, vil de etter hvert ta over for dagens TV-apparater med bilderør. – Jeg tror slike flate og tynne skjermer vil bli like vanlig i hjemme-TV som de tynne skjermene blir for datamaskiner, sier han.

DVD tar av

2001 ble gjennombruddsåret for DVD-spillere. Omsetningen steg med mer enn 100% fra 2000 til i fjor. Samtidig viser tall fra videobransjen at omsetningen av filmer på DVD-plater også økte sterkt. – På sikt overtar DVD med langt høyere kvalitet og mange flere muligheter enn det VHS-maskinene har. Omsetningstallene viser imidlertid at salget av VHS-maskiner var nesten like høyt i fjor som i 2000. Årsaken er først og fremst at prisene har gått mye ned på slike maskiner og at det først nå kommer DVD-opptakere i markedet, sier Andersen.

Satellittanlegg i 520 000 husstander

I løpet av 2001 passerte antall husstander som har parabolanlegg 1 million. – Nå har mer enn fjerdedelen av norske hjem eget parabolanlegg og kan motta et meget stort utvalg av radio- og TV-kanaler, ikke minst de norske riksdekkende kanalene, med meget god lyd- og bildekvalitet. Med de digitale sendingene, som overtar for de analoge, får brukerne også tilgang til mange nye tjenester. Rekordomsetningen av slike anlegg i fjor, 137 000 stk., viser at interessen for mangfoldet av informasjon og underholdning fra disse kanalene er stor hos veldig mange. Dessuten er den tekniske kvaliteten fra satellitt som oftest mye bedre enn fra senderne på bakken, sier informasjonssjef Erik Andersen i EE-Bransjen.

Powered by Labrador CMS