Forbrukerelektronikk er tilbake
I 2010 vil utstyr og komponenter i forbrukerelektronikkmarkedet ha tatt igjen det tapte, mener markedsanalyselskapet iSuppli.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Prognosen for 2010 er en total omsetning i forbrukermarkedet på 259 milliarder dollar, da er nedgangen på tre prosent i fjor slettet.
Når det gjelder videre utvikling, mener iSuppli at dette markedet vil vokse med 6,67 prosent i 2011 og 7 prosent i 2012. Så vil veksten gå ned til 1,2 prosent i 2013, og i 2014 ser de en vekst på 0,6 prosent.
Halvledere relatert til forbrukerelektronikk vil gå opp 27,7 prosent, til 57,2 milliarder dollar i 2010. I 2009 ble omsetningen på 44,8 milliarder. Denne delen av markedet hadde en dramatisk nedgang i fjor på 15,7 prosent.
iSuppli mener at omsetningen vil fortsette å vokse de neste årene og ende på en omsetning på 69,4 milliarder dollar i 2014.
– Økningen i omsetning av forbrukerelektronikk er ledet av kostbare høyvolumprodukter som LCD-TV og Blu-ray-spillere, sier Jordan Selburn, analytiker for forbrukerplattformer ved iSuppli. – Et designvinn (integrerte kretser) i et høyverdiprodukt for forbrukermarkedet kan nå en omsetning på i 100 millioner dollar eller mer i produktets totale levetid.
En av utfordringene er at kostnadene for å utvikle avanaserte applikasjonsspesifikke kretser fortsetter å stige, fra 10 til 20 millioner dollar.
