
Nyskapende el-båt har hatt sin første «flytur»
Svenske Candela C-8 er i følge produsenten tidenes bestselgende elektriske båt – allerede på konseptstadiet. Med datastyrte vinger under skroget flyr C-8 over vannet med lengre rekkevidde og bedre sjøegenskaper enn noen annen elektrisk båt på markedet, hevdes det.
Plutselig vil sommeren være her, og vi vet at det er en stigende interesse for el-båter også i Norge. Svenske Candela har vi sett pressemeldinger fra siden de startet. Og nå er den siste modellen, C-8, prøvekjørt i den svenske skjærgården. Det er mye teknologi som sørger for at båten holder seg stabil. Tenk ustabile jetfly eller droner.
Nå slipper det Lidingö-baserte teknologiselskapet Candela de første filmene på prototypens premiereflyvning som skjedde i forrige uke.
Flyr over vannet
Ved hjelp av bærevinger og datamaskiner vil den svenske elbåten Candela C-8 «fly over vannet mykt, stille og med 2-3 ganger lengre rekkevidde enn noen annen elektrisk båt.» Under reisen kompenserer det datastyrte kontrollsystemet for bølger, vind og ulike belastninger, for å gjøre reisen myk og helt stille selv i hardt vær.
Med over 100 bestillinger etter at konseptet ble vist i digital form i fjor høst, er Candela C-8 blitt Europas mest solgte elektriske båt.
22 knop
Administrerende direktør Gustav Hasselskog «fløy» prototypen, med betegnelsen P-01, over bukta i en marsjfart på 22 knop og snudde rundt Svanholmen, noe som avsluttet den første flyturen i det strenge testprogrammet som nå har startet.
– Fantastisk stillegående og myk, bedre enn jeg kunne forestille meg, oppsummerte Gustav Hasselskog testflygingen.
16 måneder
– At vi klarte å utvikle C-8 fra bunnen av på bare 16 måneder er en rekord jeg er stolt av. Candela C-8 er designet for å være en bedre båt enn dagens båter, enten de drives av elektrisitet eller fossilt brensel. Jeg håper at vi med C-8 raskt kan drive utviklingen mot fossilfri ferdsel til sjøs, sa han.
Her er en video fra den første turen:
Prøveturen ble gjort i den svenske skjærgården tidlig i februar. Video: Candela.
De datastyrte «bærevingene» gjør Candela C-8 til verdens mest effektive fritidsbåt, hevder selskapet. Ti sensorer registrerer båtens flyhøyde og leser av bølgene foran skroget, noe som gir den såkalte Flight-controlleren informasjon som gjør at vingene kan justeres automatisk for å balansere båten – noe som skjer 100 ganger i sekundet. Systemet minner om kontrollsystemet i droner, eller moderne ustabile jagerfly som JAS 39 Gripen.
80 prosent mindre energi
Resultatet er en effektiv fritidsbåt for åtte personer og med to køyer. I følge selskapet bruker C-8 80 prosent mindre energi enn konvensjonelle båter. Med en marsjfart på 22 knop kan Candela C-8 kjøre 50 nautiske mil på en enkelt ladning, noe ingen annen elektrisk båt takler, hevdes det. Toppfarten er 30 knop.
Nær lydløs
Under drift er C-8 tilnærmet lydløs, da Candela C-POD-motoren står helt under vann – og er i tillegg tilnærmet vedlikeholdsfri, da den mangler girkasse.
Andre banebrytende funksjoner til sjøs er elektronisk fly-by-wire-kontroll, en avansert autopilot og automatiske programvareoppdateringer via 4G-nettverket.
Selvutviklet
Candelas 80 ingeniører og teknikere på Lidingö har utviklet alle komponenter, fra podmotoren til datamaskinene og programvaren om bord. Selskapet legger nå om både produksjon og utvikling for å kunne levere 400 Candela C-8 per år i 2024. Dette har blitt mulig takket være en rekordinvestering fra EQT Ventures på EUR 24 millioner, som ble offentlig før årsskiftet.
Drømmestart
– Den første vellykkede flyturen er en drømmestart på det strenge testprogrammet vi nå implementerer for å garantere et robust produkt. C-8-prosjektet er mer som å utvikle et fly enn en båt. Vi skal levere de første produksjonsbåtene i løpet av sommeren, sier administrerende direktør Gustav Hasselskog i en pressemelding.