Nyskapende el-båt har hatt sin første «flytur»

Svenske Candela C-8 er i følge produsenten tidenes bestselgende elektriske båt – allerede på konseptstadiet. Med datastyrte vinger under skroget flyr C-8 over vannet med lengre rekkevidde og bedre sjøegenskaper enn noen annen elektrisk båt på markedet, hevdes det.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Plutselig vil sommeren være her, og vi vet at det er en stigende interesse for el-båter også i Norge. Svenske Candela har vi sett pressemeldinger fra siden de startet. Og nå er den siste modellen, C-8, prøvekjørt i den svenske skjærgården. Det er mye teknologi som sørger for at båten holder seg stabil. Tenk ustabile jetfly eller droner.

Nå slipper det Lidingö-baserte teknologiselskapet Candela de første filmene på prototypens premiereflyvning som skjedde i forrige uke.

Flyr over vannet

Ved hjelp av bærevinger og datamaskiner vil den svenske elbåten Candela C-8 «fly over vannet mykt, stille og med 2-3 ganger lengre rekkevidde enn noen annen elektrisk båt.» Under reisen kompenserer det datastyrte kontrollsystemet for bølger, vind og ulike belastninger, for å gjøre reisen myk og helt stille selv i hardt vær.

Med over 100 bestillinger etter at konseptet ble vist i digital form i fjor høst, er Candela C-8 blitt Europas mest solgte elektriske båt.

22 knop

Administrerende direktør Gustav Hasselskog «fløy» prototypen, med betegnelsen P-01, over bukta i en marsjfart på 22 knop og snudde rundt Svanholmen, noe som avsluttet den første flyturen i det strenge testprogrammet som nå har startet.

– Fantastisk stillegående og myk, bedre enn jeg kunne forestille meg, oppsummerte Gustav Hasselskog testflygingen.

16 måneder

– At vi klarte å utvikle C-8 fra bunnen av på bare 16 måneder er en rekord jeg er stolt av. Candela C-8 er designet for å være en bedre båt enn dagens båter, enten de drives av elektrisitet eller fossilt brensel. Jeg håper at vi med C-8 raskt kan drive utviklingen mot fossilfri ferdsel til sjøs, sa han.

Her er en video fra den første turen:

Prøveturen ble gjort i den svenske skjærgården tidlig i februar. Video: Candela.

De datastyrte «bærevingene» gjør Candela C-8 til verdens mest effektive fritidsbåt, hevder selskapet. Ti sensorer registrerer båtens flyhøyde og leser av bølgene foran skroget, noe som gir den såkalte Flight-controlleren informasjon som gjør at vingene kan justeres automatisk for å balansere båten – noe som skjer 100 ganger i sekundet. Systemet minner om kontrollsystemet i droner, eller moderne ustabile jagerfly som JAS 39 Gripen.

80 prosent mindre energi

Resultatet er en effektiv fritidsbåt for åtte personer og med to køyer. I følge selskapet bruker C-8 80 prosent mindre energi enn konvensjonelle båter. Med en marsjfart på 22 knop kan Candela C-8 kjøre 50 nautiske mil på en enkelt ladning, noe ingen annen elektrisk båt takler, hevdes det. Toppfarten er 30 knop.

Nær lydløs

Under drift er C-8 tilnærmet lydløs, da Candela C-POD-motoren står helt under vann – og er i tillegg tilnærmet vedlikeholdsfri, da den mangler girkasse.

Andre banebrytende funksjoner til sjøs er elektronisk fly-by-wire-kontroll, en avansert autopilot og automatiske programvareoppdateringer via 4G-nettverket.

Selvutviklet

Candelas 80 ingeniører og teknikere på Lidingö har utviklet alle komponenter, fra podmotoren til datamaskinene og programvaren om bord. Selskapet legger nå om både produksjon og utvikling for å kunne levere 400 Candela C-8 per år i 2024. Dette har blitt mulig takket være en rekordinvestering fra EQT Ventures på EUR 24 millioner, som ble offentlig før årsskiftet.

Drømmestart

– Den første vellykkede flyturen er en drømmestart på det strenge testprogrammet vi nå implementerer for å garantere et robust produkt. C-8-prosjektet er mer som å utvikle et fly enn en båt. Vi skal levere de første produksjonsbåtene i løpet av sommeren, sier administrerende direktør Gustav Hasselskog i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS