FM-radioen begynner å vise aldringstegn, og nå må myndighetene handle når det gjelder digitalisering av radioen i Norge, mente deltakerne på seminaret "Digitalradio 2010".

Et snarlig veiskille for radioen

Bransjen mener at FM-radioens tid er snart omme. Det kom fram under seminaret «Digitalradio 2010» som ble arrangert sist fredag i Fredrikstad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Under seminaret «Digitalradio 2010» som ble arrangert i Fredrikstad fredag, kom aktørene fra radiobransjen og andre involverte sammen for å diskutere radioens fremtid i en digital verden. Ett klart signal var gjennomgående i dagens innlegg og diskusjoner – FM-radioens tid går mot slutten.

– Seminaret tegnet et bilde av et radiomedium som begynner å vise tydelige aldringstegn, og som i økende grad får konkurranse fra digitale alternativer, sa Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge.

Representanter fra radiobransjen, bilbransjen, radioforhandlere og importører var til stede i Fredrikstad, sammen med nasjonale myndigheter representert ved statssekretær Roger Solheim. Seminaret kuliminerte i signering av et opprop til kulturminister Anniken Huitfeldt, der de fremmøtte ber om handling fra myndighetene for å digitalisere radioen i Norge.

Flere av innleggene på seminaret påviste at den trege teknologiovergangen hindrer digitalradioen i å nå sitt fulle potensial. Både videre utbygging av nettet, økende produktmangfold og flere radiokanaler er en ønsket utvikling som ikke har kommet skikkelig i gang enda.

Radiobransjen tok også noe selvkritikk, og vil forsøke å samle aktørene til enstemmighet overfor myndighetene. Digitalradio Norge er talerøret bransjen har dannet, og de representerer i dag P4, SBS radio og NRK. Lokalradioforbundet er også invitert, og er i prosess for å avgjøre en eventuell deltakelse.

Powered by Labrador CMS