
Et snarlig veiskille for radioen
Bransjen mener at FM-radioens tid er snart omme. Det kom fram under seminaret «Digitalradio 2010» som ble arrangert sist fredag i Fredrikstad.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Under seminaret «Digitalradio 2010» som ble arrangert i Fredrikstad fredag, kom aktørene fra radiobransjen og andre involverte sammen for å diskutere radioens fremtid i en digital verden. Ett klart signal var gjennomgående i dagens innlegg og diskusjoner – FM-radioens tid går mot slutten.
– Seminaret tegnet et bilde av et radiomedium som begynner å vise tydelige aldringstegn, og som i økende grad får konkurranse fra digitale alternativer, sa Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge.
Representanter fra radiobransjen, bilbransjen, radioforhandlere og importører var til stede i Fredrikstad, sammen med nasjonale myndigheter representert ved statssekretær Roger Solheim. Seminaret kuliminerte i signering av et opprop til kulturminister Anniken Huitfeldt, der de fremmøtte ber om handling fra myndighetene for å digitalisere radioen i Norge.
Flere av innleggene på seminaret påviste at den trege teknologiovergangen hindrer digitalradioen i å nå sitt fulle potensial. Både videre utbygging av nettet, økende produktmangfold og flere radiokanaler er en ønsket utvikling som ikke har kommet skikkelig i gang enda.
Radiobransjen tok også noe selvkritikk, og vil forsøke å samle aktørene til enstemmighet overfor myndighetene. Digitalradio Norge er talerøret bransjen har dannet, og de representerer i dag P4, SBS radio og NRK. Lokalradioforbundet er også invitert, og er i prosess for å avgjøre en eventuell deltakelse.