Ericsson sentraliserer markedsorganisasjonen

Ericsson etablerer en felles nordisk markeds- og salgsorganisasjon for å effektivisere kundebetjeningen i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Etableringen er en del av konsernets effektiviseringsprogram, og vil i år berøre ca. 40 av 1000 stillinger i Ericsson Norge. FoU i Norge skal fortsette.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det arbeides for å unngå oppsigelser, og for en del av de berørte er det allerede funnet løsninger, heter det fra selskapet.

- Etableringen av en nordisk markedsorganisasjon er en naturlig tilpasning, siden de fleste nordiske teleoperatørene ser på hele Norden som sitt hjemmemarked. Samtidig er dette et nødvendig tiltak for å redusere kostnader, sier administrerende direktør Tor Ø. Frydenberg i Ericsson AS.

Reduserer i hele Norden

Den nordiske markedsenheten skal ledes av Steinar Tveit som nå er administrerende direktør for Ericssons svenske markedsselskap og tidligere har ledet Ericsson i Norge. Tor Ø. Frydenberg fortsetter som adm. direktør for Ericsson AS i Norge. Den nye markedsorganisasjonen vil fortsatt ha enheter i alle de fire landene, og kundene vil fortsatt betjenes lokalt.

Som en konsekvens av den nye organisasjonsstrukturen vil antall ansatte i alle de fire landene bli redusert. Denne reduksjonen ligger innenfor konsernets tidligere annonserte rammer for effektiviseringsprogrammet.

Støtteprogram

Ericsson i Norge har i tett dialog med de ansattes representanter utformet en rekke tiltak for å unngå oppsigelser. For en del er det allerede funnet løsninger, og det arbeides fortsatt aktivt med å finne nye oppgaver innenfor konsernet. Blant annet vil berørte med relevant bakgrunn ha fortrinnsrett til et antall nye stillinger som nå opprettes ved utviklingsvirksomheten i Asker. Det tilbys også støtte- og veiledningstjenester for å hjelpe den enkelte til å finne nye oppgaver utenfor konsernet, samt garantiinntekt i en nærmere angitt periode.

Reduserer i Asker og Grimstad

- Etableringen av en nordisk markedsenhet innebærer dessverre at noen av våre dyktige medarbeidere i Asker og Grimstad mister sine nåværende oppgaver. For en bedriftsleder er det trist å måtte gi ansatte en slik beskjed, men med vanskelige tider i telekombransjen er dette dessverre nødvendig for å kunne sikre den videre driften. Jeg er svært glad for at vi allerede har funnet løsninger for flere av våre medarbeidere, og vi gjør det vi kan for å hjelpe også de øvrige over i annet arbeid, sier Frydenberg.

Fortsatt FoU

Dette er første gang Ericsson AS varsler mulige oppsigelser i forbindelse med konsernets effektiviseringsprogram. Tidligere i sommer ble det klart at Ericssons omfattende utviklingsvirksomhet i Asker og Grimstad skal videreføres på omtrent samme nivå som tidligere, og at de norske avdelingene fortsatt skal ha hånd om utviklingen av sentrale deler av Ericssons løsninger for GSM, GPRS og UMTS. Oppslag i enkelte medier om at Ericsson allerede har sagt opp 130 ansatte i Norge er altså ikke riktige. Tallet skriver seg fra antall ansatte som ble berørt da det norske engasjementet innen utviklingsområdene IP-telefoni og mobil e-betaling ble avsluttet, men disse har i all hovedsak fått nye oppgaver som følge av økt aktivitet på andre utviklingsområder, avslutter Ericsson.

Powered by Labrador CMS