EMC-problemer stopper NSB

Nye togsett blir ikke satt inn fordi de forstyrrer signalanleggene på Gardermobanen.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Om det er signalanleggene eller togene som er feilkonstruert vites i skrivende stund ikke, men i alle fall kan passasjerene på Romerike foreløpig se langt etter de nye italienske vognsettene som skulle redde NSBs ære.

- Det er elektronikken som svikter. Under testkjøring har vi fått elektroniske utslag som forstyrrer sporfeltene på Gardermobanen. Det betyr i klartekst at signallysene enkelte steder slår over til rødt nå toget kommer, i stedet for å stå i grønt til det har passert. Problemet har vært spesielt stort i Romeriksporten og ved Langeland i Ullensaker, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket til Romerikes Blad.

Han bekrefter overfor avisen at det er Jernbaneverket som er ansvarlig for infrastrukturen langs Gardermobanen fra Oslo til Eidsvoll, og at feilen som utløser den elektroniske strålingen ennå ikke er funnet.

- Vi arbeider imidlertid med tekniske løsninger som gjør at jeg tror problemene vil bli rettet forholdsvis raskt. Neste vinter vil de nye Ansaldo-togene være på plass, mener Kjell Bakken.

Fra før har NSB tog som ikke tåler kulde og snø. Nå har de også tog som ikke er elektromagnetisk kompatible. Hva blir det neste? Tog som ikke tåler dagens lys?

Powered by Labrador CMS