
Elektronisk papir rett om hjørnet
Verden har ventet lenge på elektroniske papirskjermer. Nå tror forskere det kan være rett rundt hjørnet.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
En av dem er professor Zhou Guofu fra Electronic Paper Display Institute ved South China Normal University (SCNU) i Guangzhou. – Folk er lei av at de ikke kan lese nettbrett- eller mobilskjermen utendørs, i sterkt lys. Når e-papir kommer, vil det revolusjonere markedet, mener han.

e-papir
Guofo har jobbet med Philips sin e-Paper skjermteknologi, og innehar mer enn hundre (!) interessante patenter og har publisert hundrevis av rapporter om teknologien. Instituttet som jobber med elektronisk papir ved SCNU råder over 1000 kvadratmeter med laboratorier, 480 kvm renrom, og sysselsetter folk fra hele verden.
«Sparer trær»
Som kjent har ikke «elektronisk papir» egentlig noe med papir å gjøre, men etterligner egenskapene til trykte medier i form av fleksibilitet og lesbarhet under alle lysforhold. – I tillegg har e-papir selvsagt den egenskapen at det er interaktivt – og ikke forbruker trær, smiler Guofo. – Vi jobber med ulike teknologier, men det ser ut som såkalt EFD – elektro fluidic display – vil være fremtidens teknologi, sier han.
Pigmentstyring
Elektrofluidiske skjermer fungerer ved at en vannbasert pigmentavsetning plasseres inne i et lite «reservoar» i materialet. Reservoaret dekker mindre enn 5-10% av det synlige pikselområde og derfor er pigmentet i det vesentlige skjult. Spenning brukes til å trekke pigmentet elektromekanisk ut av reservoaret, og sprer det som en film direkte bak skjermsubstratet. Som et resultat viser skjermen farge og kontrast som kan sammenlignes med konvensjonelle pigmenter trykt på papir.
Farger og video
– Fordelen ved slike skjermer er at de er raske, lyssterke og har en relativt enkel struktur. Med flere lag kan man også bygge opp farger, forklarer Guofu. – Utfordringen ligger i å få til video og animasjon. Vi trenger å utvikle ny teknologi, bl.a. for å øke hastigheten. Men når e-papir kan vise video, vil markedet virkelig ta av, mener han.
Smart-ur først ut
Anvendelsene vil først og fremst komme innen smart-ur, smartcard, smarttelefoner, e-bok, e-avis, TV og etterhvert utendørs reklame. – Vi har som mål å utvikle gode video e-papirløsninger, og tar sikte på å bli ledende på (utendørs) visuelle enheter innen 2023, forteller Guofu. Men den første lakmustesten kommer innen smart-ur, tror han. Forøvrig et marked han har mer tro på enn mange «forbrukereksperter»: – E-bøker er fremdeles i kraftig vekst. Og vi har kartlagt at 1 av 3 smarttelefonbrukere ønsker seg et smart-ur. Det er i så fall 300 millioner enheter allerede neste år. Rent teoretisk, selvsagt. Det reelle markedet i år er nok på mindre enn en halv million enheter.
Så når kommer smart-ur med e-papirvideo? – To år, svarer professoren. – Om to år kan du se video på armbåndsuret ditt – ute i sollyset!