Kraftelektronikk

Tesla med skremmeskudd i SiC-markedet

Tesla utvikler en ny drivlinje for elektriske kjøretøyer med lavere kostnader og som kan bruke 75 prosent mindre silisiumkarbid (SiC) MOSFET.

Kunngjøringen sendte sjokkbølger gjennom finansmarkedene, og fikk noen selskaper til å svare med mer detaljerte analyser.

Nøkkelpunktet er at drivlinjen, som forventes å være en hybrid SiC-silisium IBGT-design med lavere effekt i en tilpasset modul, tidligst vil være i rimeligere kjøretøy fra 2025. Dette vil øke volumet av elbiler som selges ettersom tradisjonelle biler med forbrenningsmotorer fases ut i 2030. Økningen i kraft vil bety større enheter, og det økte volumet vil også bety at flere halvlederskiver (wafers) blir levert, skriver eenewseurope.com.

«Tesla har annonsert at de vil bruke 75 % mindre SiC, en katastrofe for SiC-industrien. Dette er bekymringsfullt ved første analyse, og antyder en potensielt drastisk nedjustering av SiCs adresserbare marked,» sa blant annet analytikere ved den europeiske finansgruppen Oddo.

«Teslas invertermoduler dateres tilbake til 2017 og hver inneholder 48 [SiC] MOSFET’er. De nyere modulene på markedet inneholder 12, det vil si 75 % færre … som er det nøyaktig tallet oppgitt av Tesla. Så Tesla kan godt bruke denne oppdateringen for å tilpasse seg markedets mest avanserte standarder, men sannsynligvis ikke før 2024 eller 2025.

… Men dette vil fremfor alt bety at denne tradisjonelle drivkraften mot miniatyrisering og færre komponenter allerede er kjent og integrert i opptrappingsplanene til de viktigste SiC wafer-, brikke- og modulprodusentene og utstyrsprodusentene, og at denne kunngjøringen bare er faktorer i denne utviklingen, og vil derfor ikke påvirke markedsutsiktene.»

Den amerikanske produsenten av SiC-prosesseringsutstyr, Aehr Tes Systems i California, ble spesielt hardt rammet av responsen på Tesla-kunngjøringen, mens ST Microelectronics, den nåværende SiC-leverandøren til Tesla, ble mindre rammet.

– Spesifikt presiserte Telsa at reduksjonen på 75% bare gjelder neste generasjons drivenheter til lavere kost som skal inkluderes i den nye modellplattformen, og som fortsatt er under utvikling. Tesla presiserte at dette ikke vil påvirke de nåværende høyytelsesplattformene inkludert Modell S/X- og Modell 3/Y, sa Gayn Erickson, President and CEO of Aehr Test Systems blant annet.

Powered by Labrador CMS