e-Buffé – når seks bedrifter samarbeider

På e04-messen i dag presenterte nettverkssamarbeidet e-Buffé, bestående av seks bedrifter, seg for første gang. Idéen er at de samlet står sterkere overfor kundene.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Hovedpoenget er at alle tilbyr tjenester til elektronikkbransjen, og har eller hatt flere felles kunder. De har også jobbet i felles prosjekter – noen i mange år – og derfor kjenner hverandre godt. Etter hvert som samarbeidet utviklet seg over tid, bestemte de seg for å markedsføre nettverket utad, men de er fortsatt selvstendige selskaper.

– Selv om man jo aldri kan vite hvor lenge det vil vare, sier Per Sønsteby, adm. direktør i Hadelandprodukter AS (Hapro) og som er initiativtaker til nettverket.

De som er med

Informasjonskontroll – Løsninger og programvare innen elektronikk

VINN Design, del av VINN-gruppen i Narvik – tar seg av mekanikk og industridesign, men også industrialisering

Mikrokrets – kretskort og FPGA-design og annen maskinvare

Tronrud Engineering – utvikler og bygger produksjonslinjer

Norkrets – utlegg av kretskort

Hapro – sørger for produksjon og sammenstilling av elektronikkprodukter

Totalkonsept

I følge Sønsteby kan dette nettverket tilby absolutt alt fra idé til ferdig produkt, til og med ettersalg. – Vi ønsker å være et dynamisk nettverk, sier Sønsteby. – Det er opp til kunden å velge hvilke av disse elementene som skal brukes, legger han til. Kunden velger også hvem som skal være kontraktspart. Det betyr at den som først ”får” kunden, styrer prosjektet.

Har erfaring

– Dette har vi praktisert og har erfaring med, så sånn sett er ikke konseptet nytt for oss, men det er nå vi går formelt ut og markedsfører oss selv som en ”Buffé” man kan plukke fra, om man vil.

Det er også et poeng at kravene og tendensen mot kortere utviklingstid gjør at det kan ha betydning at alle ledd optimaliseres.

Kvalitet skal være sikret ved at hver og en deltaker i nettverket er ansvarlig for den.

Markedet

– Vi ser at vi har mange kunder, men ikke mange som benytter seg av dette tilbudet. Her er det mange muligheter. I det totale markedet, som vi langt i fra dominerer – nettopp derfor har vi et stort potensiale.

Et av markedene de gjerne vi se nærmere på er gjenkjøpsmarkedet, for eksempel i forbindelse med forsvarskontrakter. Egne produkter og lisensprodukter kan også være aktuelt.

Samlet representerer de seks bedriftene en omsetning på rundt 600 millioner kroner og ca 600 ansatte.

Kunden møter nettverket først når han henvender seg til en av medlemmene. Men samtidig er det svært fleksibelt: Dersom kunden har en annen leverandør innen et av områdene, så kan han selv velge å bruke denne.

– Det er nettopp det som er poenget, kundene skal velge selv – samtidig som vi kan møte dem, med nettopp en Buffé, avslutter Sønsteby.

Powered by Labrador CMS