Kinesiske distributører vil gjøre det selv
Med stor konkurranse på hjemmemarkedet kjemper kinesiske elektronikkdistributører tilbake.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Mange hjemmedistributører i Kina tar i bruk samme konkurransemidler som sine utenlandske konkurrenter, som designtjenester og stadig tilfang av franchiselinjer. Noen av de større har dessuten tatt i bruk automatiske leverandørkjedesystemer til intern drift.
Det totale distribusjonsmarkedet i år er estimert til 13,1 milliarder dollar. iSuppli Corp. spår også at distributører i Kina vil stå for 65 prosent av all levering av halvledere til landet et nivå som kan konkurrere med hvem som helst ellers i verden.
Til forskjell fra Europa og USA, hvor en håndfull giganter har kontroll på det meste av markedet, består Kina av en stor mengde små distributører. Globale aktører som Arrow, Avnet og Memec anslår at 70 prosent av distribusjonsmarkedet i Kina fortsatt håndteres av lokale bedrifter, skriver ebnonline.