Digi-Key skal vokse på høy miks
Nett- og katalogdistributøren Digi-Key skal gå rett i strupen på Arrow og Avnet i segmentet for høy miks, lavt volum.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
I et intervju med Electronics Weekly sier Mark Larson, adm. direktør i Digi-Key, at de har besluttet å utnyttet sitt lager bedre og bevege seg inn i markedet for lavvolum, høy miks-produksjon.
– De store utfordrerne er Arrow, Avnet og Future, sier Larson til avisen.
– Men de kan være sårbare fordi de ikke har produktbredden og -balansen som vi har, legger han til.
Larson mener at de kan selge «short-order» rett fra hylla, siden deres forretningsmodell med blant annet overvåking av etterspørsel er forutsigbar nok til å gjøre dette.
De utvikler allerede kundebasen i produksjonssektoren i USA og har planer om å bringe denne til Europa neste år.
– Vi driver ikke med ordre på millioner av deler, men vi er midt i segmentet for ordre med antall mellom 5.000 og 20.000 og for eksempel 100 forskjellige produkter, sier Larson. – Avhengig av produktmiks og kundens størrelse vil vi også kunne levere ordre på mellom 50.000 og 80.000 enheter.
Det er ikke bare små produsenter dette gjelder for, i følge Larson. – Også store produsenter har levereranser med korte ledetider, sier han.
Med utrulling i Europa i tillegg til USA, tror Larson at dette kan bidra til ytterligere vekst for dem i 2012, selv i et ellers flatt marked.