Designbevisste bedrifter er fornøyde

Nærmere 70 prosent av norske bedrifter som er aktive brukere av design, mener midlene er vel anvendt. Det viser en fersk MMI-undersøkelse utført for Norsk Designråd.

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Den nye undersøkelsen viser at 69 prosent av lederne i bedrifter som er aktive brukere av design er fornøyde med investeringen og ønsker å benytte seg av profesjonelle designere også i fremtiden.

– En gjennomtenkt design gir oppmerksomhet i et marked preget av tøff konkurranse, sier produktsjef Kjell Ramberg i Simrad AS, som opplever stor etterspørsel etter en undervannssensor utenom det vanlige.

Bedriften har tidligere samarbeidet med designere i forbindelse med utvikling av produkter til bruk over vannet og valgte å samarbeide med profesjonelle designere da den nye sensoren skulle utformes. Til tross for at innretningen til daglig bare skal sees av fisk.

Mersmak

– Vår signalgule undervannssensor har blitt en suksess, og det er ikke i tvil om at den utradisjonelle designen har vært en viktig faktor, sier Kjell Ramberg.

Undervannssensoren har en røff og robust utforming, samtidig som utseendet signaliserer høyteknologi, og den er allerede belønnet med Norsk Designråds Merket for God Design. Gode resultater har gitt ledelsen i Simrad mersmak. Nå har bedriften også laget en gjennomgående designprofil for denne typen produkter.

Bedre enn forventet

Administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd mener resultatene fra den nye undersøkelsen er svært oppløftende.

– Det er svært positivt at nesten 70 prosent av bedriftene som har fått designhjelp også ønsker å benytte seg av profesjonelle designere i fremtiden. Dette viser at samarbeidet mellom den enkelte bedrift og designer fungerer bedre enn mange tror, sier Stavik.

Design på alvor

– Mange bedrifter er konservative og forsiktige i forhold til dette med design. De er skeptiske til innblanding utenfra, og er redde for at designere bare tenker på produktets utseende og glemmer funksjon og gode konstruksjonsløsninger. Vår erfaring er at industridesignere sitter med viktig kunnskap som er helt avgjørende for å gjøre våre tekniske løsninger best mulig, sier Ramberg.

Han mener norske bedrifter bør ta design på alvor.

– Om ikke design er et bevisst krav fra alle kunder, så må vi likevel ta det alvorlig. Egenskapene til produkter fra ulike produsenter blir stadig likere. Da er det viktig å skape en identitet som kundene gjenkjenner, sier Ramberg.

(Newswire)

Fakta om norske bedrifter og design:

Norske bedrifters bruk av designere:

Ikke bruker: 41%

Tilfeldig bruker 27%

Systematisk bruker 16%

Startegisk bruker 15%

Vet ikke 1%

Bedrifter som allerede har benyttet seg av profesjonelle designere vil i fremtiden benytte seg av designere:

Ja, helt sikkert 49%

Ja, sannsynligvis 20%

Kanskje/kanskje ikke 13%

Nei, sannsynligvis ikke 10%

Nei, helt sikkert ikke 7%

Vet ikke 1%

Kilde: MMI/Norsk Designråd (juni 2002)

Powered by Labrador CMS