Beskytter ikke innovasjon

Ny undersøkelse: Norske bedrifter taper store beløp på å ikke beskytte sin innovasjon.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Seks av ti norske bedrifter jobber ikke planmessig med å sikre sin innovasjon og går dermed glipp av betydelige beløp, viser den første norske landsrepresentative undersøkelsen som er gjort om immaterielle rettigheter.

 

Undersøkelsen er gjennomført av MMI for Zacco Norway AS, og 607 norske toppledere fra en rekke bransjer har deltatt. Immaterielle rettigheter, eller IPR, er et samlebegrep for patenter, varemerker, opphavsrett, design, domenenavn, forretningshemmeligheter, databaser og know-how. Zaccos egne analyser viser at 2 av 3 norske bedrifter ikke har full oversikt over egne IPR, og bare 10 prosent har oversikt over hvilke rettigheter konkurrentene skaffer seg.

 

- Fellesnevneren for suksessrike internasjonale selskap er nettopp at de er opptatt av industrielt rettsvern og sikring av innovasjon. De utnytter dette til å skape verdier for selskapet. Norske bedrifter går glipp av betydelige inntekter på grunn av mangelfull forvaltning av IPR, sier adm.dir. Ewy Kristiansen i Zacco Norway AS.

 

Undersøkelsen avdekket at nesten 70 prosent av de norske bedriftene ikke hadde diskutert strategier knyttet til egne immaterielle rettigheter de siste 12 månedene. Men de var likevel opptatt av innovasjon: 71 prosent gav uttrykk for at innovasjon er svært viktig eller viktig for sin bedrifts konkurransekraft. - Det er et tankekors at så mange bedriftsledere anser innovasjon som viktig for konkurranseevnen, men at så få av dem systematisk jobber for å sikre sine nye oppfinnelser mot for eksempel kopiering, påpeker Ewy Kristiansen. 

 

Zacco, som er en av Norges største konsulentvirksomheter innen industrielt rettsvern,  konkluderer med at norske bedrifter tar forholdsvis lett på IPR. Bare 33 prosent arbeider med å sikre immaterielle rettigheter, og kun 29 prosent har diskutert strategier knyttet til immaterielle rettigheter de siste 12 månedene.

 

Undersøkelsen viser at et planmessig IPR- arbeid øker med økende omsetning og antall ansatte, og at bedrifter innenfor handel er mer profesjonelle enn bedrifter innenfor industri, service og tjenesteyting.

 

Av bedriftene som er undersøkt sier 11 prosent at de har vært involvert i konflikter om immaterielle rettigheter i løpet av de siste tre årene, og det er de store bedriftene med mellom 50 og 100 millioner i omsetning som gjerne blir rammet.

 

Powered by Labrador CMS